Utsatta branscher får stöd i stor digital satsning
Ett stort antal krafter i Nyköping går samman för att vända situationen för branscher som drabbats av pandemin. Handel, restauranger, besöksnäring och kulturella och kreativa näringar får nu ett kraftfullt stöd.
I projektet med arbetsnamnet Digitala Nyköping kommer näringarna att kunna synas och upplevas av invånare och besökare. Det unika är att det enbart gäller näringar med fysisk närvaro i staden eller på landsbygden. Företag som enbart har en e-handelslösning ingår inte i arbetet. Syftet är att stärka Nyköpings attraktivitet och besöksnäring, ett del av arbetet som siktar på att bli Årets stadskärna.
IT-klustret bidrar
Föreningen Nysam äger projektet som fått brett stöd på kort tid. Det backas upp av Nyköpings IT-kluster som bidrar med en plattform som blir ett digitalt skyltfönster. Bland finansiärerna finns Nyköpings kommun, Sparbanken Sörmland, Länsförsäkringar och Region Sörmland.
Nyköpings kommun svarar för cirka halva kostnaden som utgörs av den näringslivsfrämjande satsning som fanns med i stödpaket nr två – med 500 000 kronor. De övriga aktörerna har med viss råge dubblerat budgeten.
Nyköpings IT-kluster består av 13 IT-företag i kommunen. De ska bygga upp strukturen på ett smart sätt genom att utgå från sådant som redan finns och fungerar bra, exempelvis nykopingsguiden.se. Även Sörmlands Media deltar i satsningen och vill bidra med distributions- och logistiklösningar.
Finansiärerna lovordar
- Vi vill öka tryggheten och trivseln, skapa en mer levande stadskärna och ett mer attraktivt Nyköping även med landsbygdens upplevelser. Genom smart distribution kan vi öka servicen och stärka hela Nyköpings utbud, säger projektledare Bengt Jansson.
I planerna finns också tankar på att skapa digitala upplevelser i kommunen, exempelvis stadsvandringar med mera. Från näringslivsaktörerna som står bakom satsningen hörs bland annat lovord som ”unikt, pilotprojekt som kan användas på fler kommuner, en styrka att bidra gemensamt, ger oss förutsättningar för små näringar att blomstra, självklart för oss att delta.” Arbetet ska ske stegvis och kan förhoppningsvis vara klart till jul enligt Nysam.
Kick off 4 mars för Årets Stadskärna
Under företagsträffen diskuterades också Nysams satsning på att bli Årets Stadskärna genom en bred samverkan med många aktörer. Alla kan delta i den digitala kickoffen den 4 mars genom att gå in i sändningen via nysam.se eller Nysams facebooksida.
Länken till företagsträffens sändning ligger kvar 14 dagar från publicerat datum. https://nykoping.se/foretagstraff