Förskolan skapar offentlig konst i hamnen

16 april 2021
Barn och utbildning

Nu har årets Skapande förskola-projekt dragit igång. I år ska projektet sätta förskolan på kartan genom att låta barnen göra både avtryck och intryck i Nyköping.

Under drygt tre veckor kommer barn från olika förskolor att gjuta betongplattor samt göra egna avtryck och mönster i dessa tillsammans med konstnären Bereket Negasi. Det blir ett spännande arbete med betonggjutning som ny metod och nytt material för många barn. Plattorna kommer senare i vår att placeras tillsammans med en plantering i hamnen (nära lusthuset). Tekniska divisionen bistår med installation av plattorna. Det blir ett bestående konstverk av barnen som kommer att finnas i många år framöver.

- I kommunens förskolor arbetar vi med hållbar utveckling vilket kommer att prägla även detta projekt. Vår förhoppning är att barnen genom projektet ökar sin medvetenhet om kultur och skapande. Barnen får också en möjlighet att visa upp förskolans roll i samhället och sig själva som kulturaktörer. Projektet leder även till något beständigt då vi i samarbete med andra divisioner i kommunen ges möjlighet att förändra och förnya en allmän yta i centrum, berättar Therese Forss, kvalitetsutvecklare i förskolan.

I dagarna fraktas drygt 1000 kg betong till Barnkulturcentrum där materialet ska förvaras. Arbetet med betongplattorna görs sen utomhus och i sommar kommer alla att kunna titta på konstverket i hamnen.

Om Skapande Förskola

Skapande förskola finansieras med 55 000 kr i bidrag från Kulturrådet. I förskolan deltar ca 200 barn från 11 olika förskolor: Annagården, Oppeby gård, Skutan, Klockberget, Vattenliljan, Korvetten, Grindstugan, Ängstugan, Kompassen, Högbrunn och Fjärilen.

Kulturrådets syfte: statsbidraget gör att konst och kultur integreras i förskolan och grundskolan på lång sikt. Det bidrar till att barn och elever får större möjligheter till eget skapande genom möten med professionella kulturaktörer och kulturverksamheter. Bidraget stärker barnens/elevernas tillgång till kulturens alla uttrycksformer.