Projekt med trygghetsskapande åtgärder på Västra skolans skolgård avslutat

25 januari 2021
Barn och utbildning Omsorg och stöd Uppleva och göra Kommun och politik - Kommunens organisation

Prylbytardag och zombievandring är två exempel på aktiviteter som gjordes hösten 2020 på Västra skolans skolgård. Aktiviteterna var en del i projektet att skapa en större trygghetskänsla och att fler personer ska använda platsen för olika ändamål utanför skoltid.

Skolan och andra aktörer rapporterade att det ofta är ungdomar som hänger på Västra skolans skolgård efter skoltid och på helger. Det förekommer nedskräpning, skadegörelse, alkoholkonsumtion och ordningsstörningar i form av högljudda aktiviteter. Det har också förekommit hot mot skolpersonal. Utanför skoltid blev platsen ett ställe där ungdomar hängde utan vuxennärvaro.

- Vi har följt utvecklingen på platsen under en tid. Platsen är insynsskyddad, vilket minskar en naturlig social kontroll bland ungdomarna där, säger Robert Nilsson, säkerhetssamordnare på Sörmlandskustens räddningstjänst.

En grupp bildades med bland annat kommunens säkerhetssamordnare, representanter från skolan och Nyköpings arenor. Det resulterade i att kulturföreningen Generator fick i uppdrag att under hösten 2020 skapa aktiviteter på platsen som ska locka dit andra, till exempel föräldrar och barn, vuxna och äldre. Målet var att fler målgrupper ska ha upptäckt platsen, minskad skadegörelse och mindre ordningsstörningar.

- Vi har utgått från teorin Crime prevention through enviromental design och metoder som Placemaking och aktivitetsstöd. Placemaking handlar om att utveckla eller skapa nya funktioner på en plats. Aktivitetsstöd handlar bland annat om att arrangera aktiviteter på platsen så att människor upptäcker platsens funktioner. Genom att platsen attraherar människor - helst från olika grupper och åldrar - så åstadkoms social kontroll på platsen, säger Robert.

Metoden syftar till att fler målgrupper ska gå kännedom om platsen och att få till funktioner som löser andra behov. Till exempel utveckla lekplats för barnfamiljer, scener med belysning eller som samlingsplats för kulturella aktiviteter.

Kulturföreningen Generator med Ingela Ljung som projektledare har under hösten skapat flera aktiviteter och haft dialoger med närboende av de som verkar i närheter.

- Vi har haft bra dialoger med närboende om vad de upplever som problem och hur vi tillsammans kan lösa det. Stadsmissionen och fastighetsägare har också varit engagerade i frågan. Svårigheten har varit att få till aktiviteter eller fysiska lösningar som funkar både på skoltid och utanför skoltid. Det är ju inte en allmän plats under skoltid, men vi vill att platsen används av många utanför skoltid, säger Ingela Ljung, projektledare Generator.

Projektet har bland annat resulterat i att Naturskyddsföreningen har haft en prylbytardag där. En zombievandring och miniatyrvandring, ”Lilla vintergatan” med start på skolgården har också fått nya målgrupper att upptäcka platsen. Initiativ har också tagits för att fräscha upp lekparken och bättre belysning på platsen.

- Många tycker att det saknas en lekplats i centrum, men här finns det ju faktiskt en, så det är bra att vi marknadsför det, säger Ingela. En del i det som vi kan räkna som en framgång har varit just samarbetet med alla föreningarna som engagerat sig - Stadsmissionen, Ung Kraft, Teater Sörmland, Naturskyddsföreningen och Generator såklart. I framtiden är tanken att vi arrangerar tex viskvällar på scenen, men det är inget som gjordes under projekttiden. Vi håller också på att undersöka om vi kan göra ett konstprojekt på skolgården.

Projektet avslutades formellt den 31 december, men det kommer även fortsättningsvis ligga fokus på att skapa en trygg och ändamålsenlig plats på Västra skolan.

Om Placemaking-metoden:

Det finns flera forskningsexempel som är framgångsrika, från bland annat England, USA och Nederländerna. Grundidén handlar om att brottsprevention kanske inte bara handlar om fler poliser, väktare, kameror. Att istället ändra i den fysiska miljön och målgrupperna på en plats kan ändra beteenden.

80 % av kriminaliteten sker på 20% av ytan, så kallade Hots spots. Kan man då skapa en helhetslösning på den platsen så minskar normbrytande beteenden. Till exempel en plats där ungdomar kan vara men även vuxna. En offentlig plats som främjar beteenden som är acceptabla.

Nyköpings försök med denna metod nämndes också nyligen av KTH: https://www.sakraplatser.abe.kth.se/2020/11/27/motesplats-vastra-skolan-placemaking-metoder-och-aktivitetsstod-en-intervj-med-robert-nilsson/

 

Kontakt för frågor:

Robert Nilsson, säkerhetssamordnare
robert.nilsson.2@nykoping.se
0155 24 75 34

Ingela Ljung, projektledare kulturföreningen Generator
kontakta@ingelaljungevent.se
0766 55 85 85