Nyköpingskrögare får beröm av inspektörer
Nyköpings hotell och restauranger får massor med beröm av Livsmedelsenhetens chef som tillsammans med Miljöenheten ägnat en stor del av sommarens arbete åt tillsynsuppdraget. Att det gått så bra är ingen slump, menar Amal Shabibi, chef på Livsmedelsenheten.
- De har varit lyhörda och jobbat seriöst i sina rutiner med den sociala distanseringen. Våra råd och synpunkter har uppskattats och vi har bara behövt göra ett fåtal förelägganden.
Informationspaket efter klagomål
Amal Shabibi räknar upp flera orsaker till varför det gått så bra. Uppdraget påbörjades i april och utökades i juli då Folkhälsomyndigheten kom med nya och skarpare rekommendationer för näringen om social distansering.
- Inför den förändringen förstod vi att vi behövde ta ett större grepp på frågan. Den engagerade också många invånare som hörde av sig med synpunkter om trängsel på restaurangerna bland annat. Det blev tydligt att det var svårt att förstå vad rekommendationerna egentligen innebar. Vi förberedde därför ett paket med olika insatser som gav resultat.
- Tidiga besök hos näringen med information och dialog om förändringen
- Information till hotell, restauranger och serveringar
- Information på nykoping.se om de nya förutsättningarna, både till näring och invånare, färdiga frågor och svar på nykoping.se och en ny e-tjänst för synpunkter.
Dialog om hur verksamheterna påverkas
- Vi har också regelbundna möten med referensgruppen för krögare, den bildades i våras. Då pratar vi om hur Folkhälsomyndighetens rekommendationer och föreskrifter påverkar verksamheterna. Dialogen har varit givande och det är bra att höra synpunkter och diskutera förväntningar och önskemål. Så det är ingen slump att det under sista delen av sommaren blev så lugnt med synpunkter och i kontakterna med näringen, menar hon.
I början av september träffas Krögargruppen igen tillsammans med Livsmedels-, Miljö- och Näringslivsenheten för att utvärdera sommaren.