Nyköping klättrar till plats 48 i årets NKI-mätning!

22 april 2020
Företag och näringsliv Barn och utbildning Omsorg och stöd Bo, bygga och miljö Trafik och resor Kommun och politik Uppleva och göra Nämnder

I årets kvalitetsmätning NKI tar kommunen ett glädjeskutt upp till 76p totalt (71p 2018). Ett rejält kliv som ska ses som ett resultat av utvecklingsarbetet Fokus nöjd kund som lyft området kundnöjdhet. För kommunen är resultatet viktigt eftersom det speglar företagens egen betygsättning och upplevelse av ärendehanteringen.

Undersökningen är en kvalitetsmätning av kommunens service som jämför alla de 188 kommuner som deltar. Mätningen drivs av Sveriges Kommuner och Regioner SKR och Stockholm Business Alliance SBA inom Öppna jämförelser. Under 3-4 år har resultatet legat mer eller mindre still för att nu lossna.

Upplever en skillnad

- Det är så roligt, vi har jobbat tillsammans och målmedvetet och jag har känt det här på mig, säger näringslivschef Maria Karlsson. Jag har hört av företagare att de upplever en tydlig skillnad nu, själv upplever jag att det finns ett förändrat internt arbets- och förhållningssätt och nu får vi dessutom kvittot med dessa NKI-siffror. Fantastiskt roligt!

Hon lägger till att den politiska ledningen tidigt betonade att näringsliv är ett av tre fokusområden denna mandatperiod vilket gett arbetet en extra skjuts.

Servering (alkoholtillstånd) har tagit ett jättekliv från redan höga 79p till 88p. Markupplåtelser har också tagit ett kliv med tio poäng från 73p – 83p. Bygglov har ökat nöjdheten med 7p till 72p, Livsmedel ökar från 69p till 75p och Miljö klättrar med 4p till 70. Brand som vanligtvis ligger mycket högt har minskat med -2 till 81p.

Arbetet syns nu på utsidan

Maria Karlsson var en av dem som tog initiativet till det interna utvecklingsarbetet Fokus nöjd kund tillsammans med Anna Selander, chef för Samhällsbyggnad. I hennes verksamhet ingår myndighetsområdena Bygglov-, Livsmedels-, och Miljöenheten. De har alla klättrat i sina resultat liksom Servering och Markupplåtelse.

- Vi har arbetat mer metodiskt med NKI-frågorna och mer tvärfunktionellt, säger Anna Selander, chef för Samhällsbyggnad. Det interna arbetet börjar nu synas på utsidan. Vi äger frågorna om nöjda kunder och nöjd kund index NKI tillsammans, det är ett gemensamt ansvar. Även om vi klättrat måste vi vara ödmjuka för att vi ännu är i starten av arbetet, vi är inte färdiga på något sätt utan ska fortsätta utvecklas.

Balanserar rollerna bättre

Hon tar också upp myndighetshandläggarnas olika roller inom kommunen där hon upplever att medarbetarna blivit bättre på att balansera mellan de olika rollerna vilket har påverkats av att de idag jobbar mer tvärfunktionellt och inte bara inom respektive myndighetsdel.

- Rädslan att göra fel har minskat i takt med och att vi är trygga i våra gemensamma kunskaper och det gör oss bättre. Kunden ska inte behöva navigera mellan olika myndighetsområden på egen hand med sitt ärende. Vi utgår från kundens behov och lotsar ärenden mellan kommunens olika enheter för smidig hantering.

Kommunens sammanvägda resultat av mätningen inom serviceområdet rättssäkerhet har ökat med totalt 7p. Det signalerar att förtroendet för kommunens handläggning ökat. Bemötande är det serviceområde som ligger på högst poäng av alla, 81p, en klättring med 4p. Övriga serviceområden som effektivitet, kompetens, tillgänglighet, bemötande och information har inom alla serviceområden ökat med mellan 4-6p.

Myndighetsutövning, NKI - ranking i Sverige 2019 (2018)

  • Brand NKI 81(83), ranking 36(20)
  • Alkoholhandläggare NKI 88(79), ranking 7(34)
  • Bygglov NKI 72(65), ranking 59(81)
  • Miljö NKI 70(66), ranking 81(87)
  • Livsmedel NKI 75(69), ranking 119(139)
  • Markupplåtelse NKI 83(73), ranking 4(22)

Serviceområden resultat 2019

  • Information 75p (71p)
  • Tillgänglighet 78p (73p)
  • Bemötande 81p (77p)
  • Kompetens 78p (73p)
  • Rättssäkerhet 78p (73p)
  • Effektivitet 77p (71p)

För komplett information om NKI-mätningen, se Stockholm Business Alliance  

SKRs information om NKI-mätningen.

Om resultatet