Driftiga företagare inspirerade på temat utmaningar
Äntligen blev det en företagslunch! Efter ett halvårs väntetid möttes näringslivet i glada återseenden. Temat för lunchen var besöksnäring och handel. Två driftiga företagare, en turistchef och en filmproducent deltog med mycket personliga rapporter. Det blev mycket uppskattat och inspirerande.
Presentationerna filmades LÄNK kommer.
Lunchen intogs i väl luftade tält på Nyköpingshus innergård med rejäla avstånd mellan stolarna och begränsat antal gäster. Näringslivschef Maria Karlsson och kommundirektör Mats Pettersson samtalade om coronavåren, utmaningar och erfarenheter.
Tält blev lösningen
Första gäster ut var företagarna Per Karlsten på Nyköpingshus och Cecilia Ekberg på Hellmans. Per berättade målande hur hans rörelse ”försvann” på drygt en vecka och att han insåg att mötestält kunde vara ett alternativ till lokalerna. Han köpte ett tältföretag utan att blinka vilket räddade företaget som kunnat erbjuda alternativ för bröllop och firanden.
- För oss är det viktigast att överleva och komma igenom det här. Vi har fått börja tänka utanför boxen och jag tackar faktiskt corona för att vi tvingats till det. Nu ska Nyköpingshus öppna upp för allmänheten med middagsshower och liknande. Vi utvecklar konceptet och hösten ser lovande ut.
Trygghet viktig strategi
Cecilia Ekberg beskrev hur företagets läge förändrats från mörker till ljus. Strategin var att göra caféet och butiken så säker att besökaren skulle känna sig trygg och sommaren har fyllts av hemestrare och besökare från Östergötland och Stockholm. Besvikelsen över att butiker och kedjor mött pandemin med att stänga istället för att möta situationen var tydlig.
- Vi har inriktat oss på att bygga relationer i sommar och pratat otroligt mycket med våra gäster för det har de haft behov av. Våra utländska turister är givetvis viktiga men våra inhemska besökare är minst lika viktiga.
Inga Lindström betyder turister
Filmproducent Dieter Bächle som tillbringat 15 somrar här för inspelningar av den tyska filmen Inga Lindström, berättade att de gjort 90 filmer nu. De flesta inspelade i våra trakter.
- Det är underbart vackert här, att bila runt är att åka som i en stor park, tyckte han. Fördelen är att det är nära Stockholm och Skavsta och jag har fått se fantastiska miljöer. Men, sa han med ett leende, har man sett en Inga Lindström-film har man sett alla. Hon möter alltid en trevlig kille som lockar ut henne på landsbygden, vilket lockade fram många skratt.
Turistchef Erik Lindhe underströk betydelsen av filmerna som årligen bidrar med ca 20 miljoner kronor till näring och handel, men framför allt lockar hit många av de fem-sex miljoner tyskar som bänkar sig vid tv:n på söndagkvällen för att se filmerna. Därför tror Erik starkt på samarbetet Visit Sweden om den tyska webben Inga Lindström-land som troligen ger effekter om 2-3 år.