Ny affärsutvecklingschef knyter Skavsta till hub i Wien

5 september 2018

- Skavsta har en otrolig potential med sitt läge och med sin servicekapacitet. Jag blev ärligt talat ganska överraskad när jag kom hit och fick se vad Skavsta presterar som kommersiell flygplats och vilken betydelse den har i regionen. Peter Hoslin, ny affärsutvecklingschef på flygplatsen, ser nöjd ut när han beskriver den tid som väntar och hur mycket som ska göras.

Peter Hoslin ser fram mot sitt livs andra vinter och alla utmaningar som väntar med jobbet som affärsutvecklingschef på Skavsta. Foto: Marianne Rynefeldt-Skog

Australiensaren Peter Hoslin är ny i sin roll som affärsutvecklingschef på Skavsta sedan oktober 2017 men inte inom internationell luftfart. Han har verkat sedan slutet av 70-talet i olika nyckelroller med att privatisera flygplatser i Australien. När beslutet kom  på 90-talet att alla statligt ägda flygplatser i Australien skulle privatiseras fick han uppdraget att kommersialisera Sydney International. Han hade då också jobbat med världens första lågprisbolag Laker Airways som var före sin tid och därför gick i konkurs 1980 samt i London, HongKong, Oman och Abu Dhabi bland annat inom tre flygplatskoncerner och kontinenter.

Stenhård konkurrens inom luftfarten

- Flygbranschen är otroligt konkurrensutsatt. Att driva ett flygbolag eller en flygplats kommersiellt, är en kulturförändring som helt ändrar sättet att tänka och arbeta. Just nu är det en trend att privatisera flygplatser i hela världen. Skavsta har störst erfarenhet i Sverige av det eftersom den varit privatägd sedan 1998 vilket Peter menar är en stor fördel. Han beskriver att det ofta upplevs som en chock när ett land inte längre vill pumpa in pengar i verksamheten. Staten kan då fortsätta driva dem men mer affärsmässigt. Det blir sällan bra. En annan väg är att sälja ut dem till en kommersiell marknad.

Möjligheterna förändrar spelplanen

I hans nya roll ingår att få flygbranschen att förstå de fördelar Skavsta har nu och kommer att få med Ostlänken, stationsläget och utvecklingen av flygplatsområdet bland annat.

- Det länkar ihop oss med resvägar både norrut och söderut och för Skavsta blir det en "game changer." Nu har vi mycket trafik inom segmentet turism – men vi ska ha mer. Vi ska också utveckla trafiken genom att knyta den till ett större nav i Europa. Då skapar vi förutsättningar för affärsresenärer som vill vidare med nationella flygbolag. Det är ett konkret mål, inte bara ett önskemål, understryker han. Vi måste bevisa för flygbolagen att marknaden finns innan de fattar beslutet att komma hit.

Wien blir nytt stort nav nästa år

Ett viktigt steg nås till viss del i februari 2019 då ungerska Wizz Air börjar flyga till Wien fyra dagar i veckan. Det ger Skavstas resenärer möjligheten att använda en stor hub som Wien att flyga vidare från. Han är påtagligt nöjd med att flygbolaget ville utveckla sin strategi och flyga dit eftersom det påverkar möjligheterna att ta fler marknadsandelar. Ryanair håller sig disciplinerat till sin framgångsrika modell och den inkluderar inte storflygplatser.

En flygplats med extraordinär förankring

Peter Hoslin gillar att ställas inför utmaningen att försöka ta Skavsta till en ny nivå. Anledningarna är flera.

- Skavsta har ett väldigt bra flygplatsteam, en extraordinär förankring och en stor potential att vara en motor för regionens näringsliv. Dessutom har Sverige en fantastisk bra ekonomi och tillväxt. Det är ju en anledning till att en ny ägare köpte Skavsta för några månader sedan. De ser potentialen och Skavsta kommer att tillhöra en flygplatsgrupp på cirka 40 flygplatser. De största finns i Portugal, Lyon i Frankrike, Osaka, Kambodja och Dominikanska republiken.

- Det tog tio år för Sydney att lyckas och det kommer att gå här också även om det inte blir lätt. Vi ska visa marknaden vilka fördelar det finns med att etablera sig här och hitta en ny marknad härifrån. Skavsta servar den södra regionen mycket bra och har förmågan att växa och därmed stödja Stockholms tillväxt.

Peter Hoslin gillar vintern

Arbetar: Affärsutvecklingschef på Skavsta sedan oktober 2017
Bor: Hus i Stigtomta med trädgård "härligt!"
Om Europa: Första gången på länge, spännande
Om vintern: Första gången jag upplevt riktig vinter, gillade det.
Om flygbranschen: En liten värld, alla känner alla, extremt konkurrensutsatt.
Om affärsskapande: "Det handlar om intäkter, att hitta kundnytta och att kunna prestera."