Bo i Nyköping i Stockholms t-bana

9 april 2018

Fram till 22 april visas vårens Bo i Nyköping-kampanj i Stockholms tunnelbana, på Hemnet, Facebook och Instagram. Syftet är att locka inflyttare och bjuda till rundtur i Nyköping 19 maj.

rets fotograf, Aida Chehrehgosha låter barnen spela huvudrollen i bilderna. Aida Chehrehgosha kombinerar konst och fotografi. Hon är utbildad vid Konstfack och Kungliga Konsthögskolan. Jämsides med sina egna konstprojekt varierar uppdragen från jobb som scenograf och kostymör på Dramaten till reklamfotograferingar.

-I uppdraget med Bo i Nyköping upplevde jag en stor konstnärlig frihet och trygghet. Det händer sällan att man får så mycket frihet. Jag är övertygad om att det är därför kampanjen är så stark; både allmänhet och människor i branschen stannar upp för bilderna, säger Aida Chehrehgosha.

Skicka ett vykort och bjud in till rundturen 19 maj!

Nyköpings kommun bjuder på rundtur för personer som är nyfikna på att flytta hit. Deltagarna på rundturen åker buss genom bostadsområden, får se Nyköping från havet och guidas genom staden. Alla aktiviteter är kostnadsfria. Bor du i Nyköping och vill att vänner eller familj ska flytta hit? Skicka ett vykort med inbjudan till rundturen.

Alla personer och miljöer är från Nyköping

Som vanligt är alla personer och miljöer på bilderna från Nyköping. Platsen ni ser på bilderna är Örstigsnäs badplats. Den genuina och genomarbetade känslan i Bo-kampanjens bilder berör, det märks på de effektmätningar som görs både i t-banan och i Stockholms län.

Men ger det verkligen någon effekt på inflyttningen?

– Ja, vi mäter effekten efter varje gång i tunnelbanan och kännedomen om Nyköping har ökat markant sedan 2005 då kampanjen startade. Varje år väljer cirka 3 000 personer att flytta hit. Många, även människor som söker jobb hos oss, säger att de fick upp ögonen för Nyköping just genom bilderna i tunnelbanan, säger kommunikationschef Palaemona Mörner.

Kampanjen visas även på Hemnet, Facebook och Instagram. Den som är intresserad och klickar på våra annonser kommer till kampanjens webbplats boinykoping.nu. Här finns mer information om Nyköping, om byggläget och om kampanjen.

Liksom i höstas går den digitala kampanjen Jobba i Nyköping parallellt med Bo-kampanjen. Jobba... utgår från kännedomen om Nyköping som bilderna i t-banan skapat. Syftet med kampanjen är att locka kvalificerade medarbetare till bristyrken inom kommunen.

Frågor om kampanjen:

Palaemona Mörner
Kommunikationschef
Nyköpings kommun
Tfn 0155 24 83 89