Utbildningsminister Gustav Fridolin visar intresse för Nyköpingsmodellen

19 juni 2017

Under måndagen 19 juni besökte utbildningsminister Gustav Fridolin Nyköping för att ta del av hur kommunen arbetat för att motverka skolsegregationen genom Nyköpingsmodellen.

Vad är framgångsfaktorerna i Nyköpingsmodellen?

Hur segregationen i skolan ska minska är ett av de områden som Skolkommissionen arbetat med och ett av kommissionens förslag var att huvudmännen ska sträva efter socialt allsidigt sammansatta skolor.

Nyköpingsmodellen som går ut på att kommunen har samlat alla högstadieelever i en skola där de fördelar klasserna för att få så bra social sammansättning som möjligt är ett exempel på hur detta kan genomföras.

Besöket bestod av en genomgång av modellen för högstadiet och hur man kan sprida detta i övriga skolverksamheter. Utbildningsminister hade samtal med lärare, rektorer och politik för att hitta framgångsfaktorerna i den här modellen.

Samtalet fokuserade bland annat på hur vi kan genomföra en god integration i skolan samt hur betygsresultaten kan påverkas av hur man sköter mottagningen av nyanlända i skolan samt hur vi kan skapa en likvärdig skola för alla barn och elever.

Lärarna framhöll möjligheterna som blir i arbetslag, till exempel kollegial stöttning och sparad tid på lektionsplanering. Alla nya möten och relationer mellan elever skapar dessutom förståelse för andra människor, bostadsområden och förutsättningar hos eleverna, enligt lärarna som deltod i samtalet.

Dagen fortsatte sedan med ett samråd kring aktivt skolval där representanter från både kommunala och fristående skolor deltog.