Upphandling av nytt lönesystem för Nyköpings kommun fortsätter

5 maj 2017

Ett nytt lönesystem ska handlas upp och ersätta Nyköpings kommuns nuvarande system. Anbudstiden för ett nytt system gick ut 1 maj utan att några anbud kom in. Arbetet fortsätter nu att få en ny leverantör.

Nyköpings kommun går nu in i "förhandlat förfarande utan föregående annonsering på grund av ej inlämnade lämpliga anbud" vilket innebär att arbetet med att hitta ett nytt lönesystem på marknaden fortsätter i form av att en dialog inleds med ett flertal leverantörer av lönesystem.

Att inga anbud lämnas in är inte helt ovanligt när det gäller IT-system. Flera leverantörer har dock visat intresse under anbudstiden och målsättningen att få ett nytt system på plats under sommaren.

- Flera leverantörer kommer nu att bjudas in för att föra en dialog med oss om våra krav och tidplaner. Vi kommer också att träffa andra kommuner för att lära av dem och deras erfarenheter från byten av lönesystem, säger Madeleine Lennartsson, HR-chef i Nyköpings kommun.

Den nya systemlösningen ska motsvara Nyköpings kommuns behov och krav på funktionalitet, prestanda, användarvänlighet och datasäkerhet. Fokus i upphandlingen är lön, lönerevision, LAS och schemaplanering samt bemanning. Den ursprungliga tidplanen var att ett nytt avtal skulle skrivas på i juni.

Bakgrund
Kommunens avtal med den nuvarande leverantören går ut i december 2018 och kommer inte att förlängas. Anledningen till att avtalet inte förlängs är främst att Nyköpings kommun inte har fått den helhetslösning levererad som ingick i det upphandlade avtalet 2014. I förhandlingarna om att avsluta samarbetet ingår diskussion om den ekonomiska ersättningen till leverantören. Eftersom alla delar i lönesystemet inte har kunnat levereras betalar kommunen inte fullt pris för nuvarande system