Hur kan vi lära elever att välja den bästa versionen av sig själva?

6 september 2017

”Nu är jag en person med mycket mer kunskap och mer förtroende för människor.”

”Jag vågar stå upp för mina åsikter och vill gärna skydda andra som får skit de inte förtjänar.”

Så skriver två av de elever som i maj avslutade sitt år med Toleransprojektet.

Sedan oktober 2016 har femtio elever i årskurs 8 arbetat med frågor som handlat om människovärde, normer, mod, moraliska dilemman, demokrati och identitet. Alla har frivilligt sökt en plats i projektet och varannan vecka haft en undervisningsdag på Söra, med autentiska berättelser från historia och nutid, diskussioner, skrivande, skapande och samarbetsövningar. 

Toleransprojektet är del av Nyköpings kommuns långsiktiga arbete med social sammanhållning. Unga människors positiva identitetsutveckling står i centrum. Målet är att eleverna växer i sig själva och i gruppen - kunskapsmässigt och socialt.

Under våren reste eleverna till Förintelsens minnesplatser i Polen, bland annat Auschwitz. Genom resan får eleverna uppleva och reflektera kring det som mycket av undervisningen hemma kretsat kring. Hur ska vi förstå att människor gjorde detta? Vad kan vi lära av platsen?  Varje dag fick eleverna uppgifter att skriva och arbeta kring och på kvällarna var det samling med bildspel, reflektioner och högläsning av texter.

TP polen

Vid två avslutningskvällar i maj fick eleverna själva berätta om sina nya kunskaper och erfarenheter för föräldrar, lärare, tjänstemän och politiker. 

TP presentation

Toleransprojektets andra år inleddes nu i augusti då nya elever i åk 8 fick lyssna till presentationer och ansöka om en plats.

Läs gärna mer på vår blogg. 

Fakta Toleransprojektet:

 

  • Treårigt socialt investeringsprojekt, samarbete mellan divisionerna Barn Utbildning Kultur och Social Omsorg.
  • Läsåret 2016-2017 deltog Nyköpings högstadium, Fokusskolan och Mikaeliskolan. Läsåret 2017-2018 tillkommer Vittra.
  • Toleranspedagoger och ungdomsstödjare leder undervisningen
  • Toleransprojektet är ett nationellt nätverk med koppling till Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet