Nu fattas beslut om Nyköpings kommuns yttrande på Ostlänkens spårlinje

5 juni 2017

Nyköpings kommun är remissinstans till Trafikverket och 12 juni ska Kommunstyrelsen fatta beslut om förslaget på yttrandet som gäller Ostlänkens spårlinje genom kommunen.

- Vi upplever att Trafikverket har tagit hänsyn till de synpunkter som vi har fört fram under projektets gång, säger Per Skyllberg, översiktsplanerare i Nyköpings kommun. Vi ställer oss bakom de grundläggande val som Trafikverket har gjort samtidigt som vi ser luckor och att mer kunskap behövs.

Hänsyn tas till kulturmiljöer och vattentäkt

I den föreslagna spårlinjen har hänsyn bland annat tagits till Gärdesta och dess dalgång, avstånd hålls till Tystberga kyrka för att minska påverkan på kulturmiljön samt att samlokalisering med E4:an görs i stor utsträckning (för att minska "döda" ytor). Avstånd hålls till vattentäkten vid Larslundsmalmen vilket minskar riskerna vid eventuella olyckor och avstånd hålls även vid Rinkebysjön vilket minskar störning vid platser för friluftsliv.

Synpunkter och vidare arbete

Nyköpings kommuns synpunkter rör allt från buller och naturfrågor till hur befintliga vägar hanteras. Att få vara en del av Trafikverkets arbete med spåroptimeringen, alltså exakt var spåret ska ligga för att göra så liten inverkan som möjligt, ser Nyköpings kommun som angeläget.

- Vi har flera synpunkter och ser att vi behöver ytterligare information och kunskap för att kunna göra bra bedömningar, säger Per Skyllberg. Grundvatten, buller och frilufts- och naturliv tillsammans med hur vägar berörs är viktiga frågor för oss.

Grundvatten, bullerutredning och naturliv behöver utredas mer

Fler exempel på synpunkter är att delar av järnvägen kommer att placeras på bank, där flera är väldigt höga. Att värna de tre grundvattenförekomsterna som berörs av spårlinjen är viktigt och här behöver Trafikverket presentera hur vattenskyddsområdet ska säkras. Bullerutredningen är något som också efterlyses mer arbete kring. Med brist på information i bullerfrågan är det svårt att ha synpunkter på järnvägens placering vid till exempel Hagalund.

Flera frilufts- och viltpassager saknas helt i materialet samtidigt som några befintliga vägar skärs av utan att ersättas. Även här behöver Nyköpings kommun vara delaktig i Trafikverkets arbete. Landsbygdens näringsliv är viktigt att värna. Därför ska broar, tunnlar och passager under järnvägen, för såväl allmänt- som enskilt vägnät, långsiktigt medge fri höjd och väl tilltagen bredd för lant- och skogsbruk samt räddningstjänstens och näringslivets transporter.

Resecentrum Skavsta

Synpunkterna rör också Skavsta. Nyköpings kommun vill att Trafikverket trappar upp arbetet med att planera Skavsta resecentrum utmed huvudbanan enligt den avsiktsförklaring som tecknades den 9 mars 2015. Mer specifika synpunkter är bland annat att:

  • Stationen på huvudbanan ska främja utvecklingen av Skavsta och det planerade verksamhetsområdet söder om flygplatsen i enlighet med kommunens översiktsplan.
  • Det är av största vikt att framtida station knyts ihop med befintligt resecentrum med så korta avstånd som möjligt
  • Placering och utformning av stationen ska möjliggöra framtida koppling till TGOJ-banan

- Vi ser också att det är väldigt viktigt att bibanan byggs med hög kapacitet och dubbelspår väster och öster om staden så att vi får trafik som går ofta och korta restider, säger Per Skyllberg. Som också påpekar att Trafikverket bör arbeta med frågan om kopplingen Ostlänken och TGOJ-banan så att banornas användning ses utifrån en helhet.

De sträckor där mer kunskap behövs för att kunna avgöra linje och höjdläge är:

  • Dalgång Tystberga kyrka
  • Passage vattentäkt Rogsta
  • Broutformning Svärtaåns dalgång.
  • Utformning anslutning bibana.
  • Linje och höjdläge passage norr Hagalund
  • Broutformning-höjdläge Nyköpingsåns dalgång
  • Anslutningsvägar och höjdläge Skavsta
  • Passage vattentäkt Larslund
  • Passager och samlokalisering med Nyköpingsbanan vid Ekensberg

Läs hela förslaget på yttrande i kallelsen till KS 12 juni 2017.