Företagsklimatet backar i Nyköping

22 maj 2017

Nyköping tappar i Svenskt Näringslivs undersökning av företagsklimatet. Det sammanfattande omdömet får betyget 3,2 vilket är 0,1 lägre än i fjol.

Den största nedgången gäller kommunpolitikers attityder (3,0) och dialogen mellan företag och kommunledning (2,8). Det bästa betyget i undersökningen får tele- och it-nät (4,1) Upphandling får det sämsta betyget i undersökningen (2,2).

- Det är inte bra att vi backar i undersökningen om företagsklimatet i Nyköping, säger kommunalrådet Urban Granström (S). Samtidigt är det bra att vi får se inom vilka områden vi måste jobba hårdare för att förbättra förutsättningarna för den viktiga målgruppen företagare.

Han pekar också på att Nyköpings resultat var betydligt bättre i SKL:s nöjd-kund-undersökning där de som har haft kontakt med kommunen tillfrågats. Resultaten i de båda undersökningarna tas nu med i arbetet med den nya näringslivsstrategin för Nyköping.

Näringslivschef Maria Karlsson ser allvarligt på att Nyköping  backar i Svenskt Näringslivs undersökning. Samtidigt pekar hon på arbetet med den nya näringslivsstrategin som genomfördes vid Stora Mötesdagen den 22 maj, som också spelar en viktig roll i det fortsatta arbetet med företagsklimatet. Många representanter från näringslivet bidrog då med förslag, stort engagemang och hög närvaro.

- Det mötet är ett bra exempel på den dialog vi värdesätter. Vi vet att kommunens upphandlingar är mycket viktiga för företagen och vi har bland annat tillsatt en ny upphandlingschef med uppdraget att utveckla arbetet, säger Maria Karlsson. En annan viktig fråga för företagen där vi ska bli bättre, är att förpacka mark- och exploateringsfrågor så att det blir enkelt att ta del av villkor och jämförelser. Det tredje området vi satsar på nu rör kommunens förmåga till dialog och kommunikation vid stora ombyggnads- och projekteringsfrågor. Där kan vi bli mycket bättre med gemensamma krafter inom kommunen.

Undersökningen som mäter företagarnas nöjdhet i de kontakter de upplevt med kommunen i sina företagsärenden, kallas NKI. Arbetet med att förbättra NKI-resultaten har börjat ge goda effekter och  även förbättrats de senaste åren.

- De resultaten talar ett annat språk men alla attitydmätningar är intressanta. Det är alltid tråkigt att backa som i det här fallet, och vi fortsätter nu att jobba med de frågor där vi märker att vi behöver bli bättre och ta nya tag.

Resultatet av Nyköpings svar på Svenskt Näringslivs undersökning 2017 med 2016 års betyg inom parentes:

Över 3,0 räknas som godtagbart och över 4,0 som bra.

Sammanfattande omdöme om företagsklimatet i kommunen 3,2 och (3,3)

Allmänhetens attityder till företagande 3,9 (3,9)

Kommunpolitikernas attityder 3,0 (3,3)

Tjänstemännens attityder till företagande 3,1 (3,3)

Medias attityder 3,5 (3,5)

Skolans attityder till företagande 3,9 (3,8)

Kommunens service till företagen 3,0 (3,1)

Kommunens tillämpning av lagar och regler 3,1 (3,1)

Kommunens upphandling 2,2 (2,4)

Vägnät, tåg- och flygförbindelser 3,7 (3,8)

Tele- och IT-nät 4,1 (3,9)

Dialog mellan företag och kommunledning 2,8 (3,2)

Kommunens information till företagen 3,0 (3,1)

Företagens egna initiativ för att förbättra företagsklimat 3,5 (3,5)

Kommunens verksamhet tränger undan privata företag 3,5 (3,6)

Tillgången på medarbetare med relevant kompetens 2,8 (2,9)

 Sammanfattande omdöme om företagsklimatet i Sverige 3,2 (3,3)