Bo i Nyköping på Hellmans café

4 december 2017

Nu kan du se ett urval av de svartvita bilderna från Bo i Nyköping-kampanjen på Hellmans café i Nyköping.

Det är 16 fotografier från 2005 – 2017 som visas i caféet. Initiativet kommer från Cecilia Ekberg, chef för Hellmanska gården.

- Många hemvändare kommer till Hellmans för att fika under jul- och nyårshelgerna. Tanken är att locka dem att flytta hem igen. Vi vill också att Nyköpingsborna ska få njuta av de vackra bilderna, säger Cecilia Ekberg.

Vad är Bo i Nyköping?

Varje höst och vår annonserar Nyköpings kommun i Stockholms tunnelbana för att locka inflyttare. År 2005 syntes bilderna i T-banan för första gången. Sedan dess har de svartvita bilderna lockat storstadsborna att fundera över ett enklare liv vid kusten en timme söder om Stockholm.

Nya bilder tas varje sommar. Några av fotograferna är Aida Chehrehgosha, Aorta, Björn Terring, Denise Grünstein och Elisabeth Toll. Alla personer och miljöer på bilderna kommer från Nyköping.

- Fotografin är grunden i Bo i Nyköping. Att bilderna alltid är svartvita ger ett intryck av hög kvalitet och gör att de syns bra i reklambruset. Lugnet i dem blir en skön kontrast till stressen i tunnelbanan. Det känns roligt att vi kan dela med oss av den här fotokonsten till Hellmans besökare, säger Palaemona Mörner, kommunikationschef i Nyköpings kommun.

Är bilderna till salu på Hellmans?

Nej, det är en utställning som kanske kan gå vidare till en ny plats sedan. Däremot finns en av bilderna; Baddamer av Aorta att köpa som poster i A3 för 100 kr hos Turisbyrån i Rådhuset på Stora Torget.

Baddamer av Aorta, poster A3, 100 kr, säljs hos Turisbyrån i Rådhuset Stora Torget.

Stor inflyttning och ökad kännedom om Nyköping

Nyköping är en tillväxtkommun med stabil inflyttning sedan 2002. Stockholmarnas kännedom om Nyköping har ökat stadigt. Från att mest ha associerat till brännvin och gästabud, tänker man nu på Skavsta, hav och skärgård när namnet Nyköping nämns. Varje år flyttar cirka 3 000 personer hit.

Varje gång Bo i Nyköping visas i T-banan observeras kampanjen av cirka 350 000 personer.

Mer info och alla års bilder finns på boinykoping.nu