Bo i Nyköping i tunnelbanan för tolfte året i rad

27 september 2017

Våra svartvita bilder visas i Stockholms T-bana 25 sept – 8 okt. Årets fotograf, Aida Chehrehgosha låter barnen spela huvudrollen i bilderna. Liksom i våras kompletteras Bo i Nyköping med systerkampanjen Jobba i Nyköping som lockar till att söka jobb i Nyköpings kommun.

Varje höst och vår annonserar Nyköpings kommun i Stockholms tunnelbana för att locka inflyttare genom kampanjen Bo i Nyköping. År 2005 syntes bilderna i T-banan för första gången. Allt sedan dess har de svartvita bilderna lockat storstadsborna att varje höst och vår fundera över ett enklare liv vid kusten en timme söder om Stockholm.

Aida tar sig en titt vid Odenplans tunnelbaneperrong. 

Barnen spelar huvudrollen

Nya bilder tas varje sommar och alla modeller bor i Nyköping. I juni var det leken som styrde då fotografen Aida Chehrehgosha lät barnen spela huvudrollen. Elva barn i åldrarna 2-11 år lekte, agerade och stoltserade framför kameran vid Örstigsnäs havsbad. Med bland modellerna finns också Nyköpingsbon Anna-Stina som fotograferades med en lekfull krans på huvudet.

Aida Chehrehgosha kombinerar konst och fotografi. Hon är utbildad vid Konstfack och Kungliga Konsthögskolan. Jämsides med sina egna konstprojekt varierar uppdragen mellan att till exempel jobba som scenograf och kostymör på Dramaten till reklamfotograferingar.

-I uppdraget med Bo i Nyköping upplevde jag en stor konstnärlig frihet och trygghet. Det händer sällan att man får så mycket frihet. Uppdragsgivaren påminde mig ständigt om att ta fram min styrka som kreatör när jag sökte efter de uttryck jag ville ha i bilderna. Jag är övertygad om att det är därför kampanjen är så stark; både allmänhet och människor i branschen stannar upp för bilderna. Kampanjen har alltid haft högkvalitativa bilder vilket märks genom att den genuina och genomarbetade känslan berör, säger Aida Chehrehgosha.

Varje år observeras kampanjen av cirka 700 000 personer i tunnelbanan. Nyköpings kommun har en stadig tillväxt, och varje år flyttar cirka 3 000 personer hit. Läs mer om kampanjen på boinykoping.nu.

Vad är Jobba i Nyköping?

En digital annonskampanj i Aftonbladet. Personer i södra Stockholmsområdet och Södertälje som är inne på aftonbladet.se via mobilen ser annonsen "Jobba i Nyköping" under perioden 25 september – 8 oktober.

Det är samma period som Bo i Nyköping-kampanjen syns i Stockholms tunnelbana och annonsen "Jobba i Nyköping" har en av de svartvita bilderna för att skapa igenkänning.

Den som klickar på annonsen kommer till nykoping.se/jobbainykoping där alla lediga jobb i kommunen finns samlade och där också medarbetare berättar om hur de upplever sitt jobb.

- Målet är att få fler att bli intresserade av Nyköpings kommun och vilja söka jobb hos oss. Vi har gjort ett jobb internt med att få ut så många annonser som möjligt. Vi söker just nu många lärare, förskollärare, socialsekreterare och andra nyckeltjänster, säger Johanna Knutsson, HR-specialist inom kompetensförsörjning, HR-avdelningen.