Ostlänken – nu åker vi!

18 oktober 2016

Ostlänken kommer de närmaste åren att betyda oerhört mycket för Nyköping och företagens utveckling de närmaste åren.

- Ostlänken är ett gigantiskt projekt som är dubbelt så stort som bygget av Öresundsbron, berättade Einar Schuch, Trafikverkets Regionchef Region Öst. Byggstarten sker i Norrköping 2017 och år 2021 är produktionen i full gång utmed hela sträckan.

Företagare på plats
Drygt 200 företagare hade hörsammat inbjudan från Nyköpings kommun, East Sweden Infra Cluster och Östsvenska Handelskammarenandra till en kväll om Ostlänken – ett av vår tids största infrastrukturprojekt. Moderator för kvällen var Anna Lövheim, näringslivspolitisk chef Östsvenska Handelskammaren.

- Bygget av själva järnvägen kommer att skapa 13 000 årsarbeten, berättade näringslivschef Maria Karlsson, Nyköpings kommun. Och kringjobb som resecentra, vägar och cykel-och gångstråk med mera innebär ytterligare 6 000 jobb. Dessutom tillkommer investeringar i bostäder och en växande samhällsservice.

Nyköping växer
Kommundirektör Erik Carlgren berättade om hur Nyköping växer med upp emot 1 000 invånare per år. Det kan innebära att Nyköping har 80 000 invånare om 25 år. Under dessa år behöver 12 000 nya bostäder, sju skolor och ett 20-tal förskolor byggas.

Med detta som bakgrund kunde en rad företagare berätta om Ostlänkens betydelse för deras verksamheter.

- Ostlänken ger oss fantastiska möjligheter som gör att vi kan utveckla verksamheten, berättade Cecilia Ekberg, Hellmanska gården.

Hon fick medhåll av Tell Melander, Scandic City, som talade om en utbyggnad med 50 procent av antalet hotellrum. Flera byggföretag vittnade om behovet att fler anställda och rekrytering av kompetenser som är svåra att få tag i.

Rekryteringen har börjat
- Rekrytering av arbetskraft till Ostlänken har redan börjat, berättade Mats Karlsson, chef för Arbetsförmedlingen i Nyköping. Vi jobbar hårt med att identifiera framtidsbranscherna och ta vara på den arbetskraft som finns i regionen.

Landshövding Liselott Hagberg betonade Ostlänkens betydelse för hela länet med fler jobb och bättre kommunikationer.

Joachim Lindholm, Stockholm Skavsta flygplats ser Ostlänken som den stora möjligheten för flygplatsen att lyfta. Han talade om planer som handlar om att öka antalet passagerare från två till sex miljoner.

Kommunerna samarbetar
Kommunalråden från Norrköping, Linköping och Nyköping var eniga om Ostlänkens betydelse och lovade att ta ”modiga” beslut för att påskynda byggandet.

- Vi har en framtidstro som kommer att betyda mycket för kommande generationer, sa Kristina Edlund, kommunstyrelsens ordförande i Linköpings kommun. Perspektivet är 150 år med tanke på att det var över 100 år sedan som den nuvarande järnvägen byggdes.

Ostlänkenkommunerna Trosa, Norrköping och Linköping var på plats på Culturum och berättade om nya bostadsområden och företagsområden som växer upp tack vare den nya järnvägen. Här handlar det om miljardinvesteringar som gör att hela regionen från Linköping till Stockholm blir en gemensam arbetsmarknads- och bostadsregion.

Betydelsen för företagen
En kavalkad av företagare berättade sedan för de församlade om betydelsen av Ostlänken. På plats var bland annat Anders Strömsten, Office IT-partner, Markus Wiklund, Byggmästarna, Patrik Nilsson, Onyx, Joackim Price, Structor och Olof Jonmyren, Södermanlands Nyheter.

Nyköpings kommun förbereder
Informationsmötet för företagare på Culturum föregicks av en träff för ett 70-tal av kommunens handläggare. Även kommunens organisation rustar sig för vad som väntar i Ostlänkens spår.

Lars Berglund från Örnsköldsviks kommun berättade om erfarenheter från Botniabanan som invigdes 2010. Den krävde mycket tillståndshantering av kommunens tjänstemän som snabbt behövde sätta sig in Trafikverkets processer.

Nyköpings projektledare för Ostlänken Christian Udin berättade att regeringens infrastrukturproposition bekräftar att Ostlänken är beslutad och ska börja byggas 2017.

Samråd i januari
Samråd om detaljplanen för Nyköpings resecentrum och Trafikverkets järnvägsplan kommer att  ske januari/februari 2017 med ett gemensamt Öppet Hus 25 januari. Tanken är att detaljplanen ska fastställas under första kvartalet 2018 och att järnvägsplanen också ska fastställas under 2018. Byggnationen är planerad till 2019 – 2022.