Nyköping föredöme vid utveckling av service på landsbygden

25 oktober 2016

Tillväxtverket har på konferensen Service lab 2016 med Nyköpings kommun som ett gott exempel i Sverige på hur kommunen jobbar med utveckling av service på landsbygden.

Service lab 2016 är mötesplatsen för service i Sveriges gles- och landsbygdskommuner. På konferensen som genomförs onsdag 26 oktober i Stockholm har 90 av landets kommuner valt att lyssna på hur Nyköping jobbar med den så kallade Stavsjömodellen..

- Vi tycker det är kul att Nyköping blir uppmärksammat för sitt arbete på småorterna även på nationell nivå, säger kommunalrådet Nicklas Franzén (V).

Temat för Service lab 2016 är ”Mötesplatsen för service i Sveriges gles- och landsbygds¬kommuner! Gör din bygd attraktiv för företag, boende och besökare!”

Nyköpings punkt på programmet heter ”Utvecklingsbolaget - kommunens nya samarbetspart” och handlar om Stavsjömodellen, en ny modell för att utveckla service på landsbygden. Den innebär både avlastning för kommunen samt ett engagemang och åtagande från landsbygdssamhällena. Utvecklingsbolag och digital lanthandel är metoden.

Nicklas Franzén, kommunalråd, Berit Christoffersson, turistchef och landsbygdslots, Larz Johansson, styrelseordförande, Kommunbygderådet Nyköping och Gunnar Casserstedt, vd för Kiladalens utveckling AB presenterar Stavsjömodellen på Service lab 2016.

Här kan du läsa mer om Service lab 2016

Här kan du också läsa mer om kommunens Förbättringsvandringar på småorterna som börjar i Tystberga lördag 29 oktober.