Elever lär sig om tolerans och demokrati

27 september 2016

57 elever från årskurs 8 på Nyköpings högstadium, Mikaeliskolan och Fokusskolan har ansökt om att få vara med i det nystartade Toleransprojektet. Genom projektet ges ungdomar möjlighet att hitta sin roll och identitet i ett positivt socialt sammanhang genom kunskaper, diskussioner och övningar om tolerans, demokrati och mänskliga rättigheter.

- Jag är glad över hur många modiga ungdomar som vågat söka utan att exakt veta vad det här kommer att innebära för dem. Vi har fått sökande från alla 18 klasser på de tre skolor som valt att delta i projektet, säger Malin Mattsson Flennegård, pedagog i projektet.
- Det kommer att finnas minst en toleransambassadör i varje klass. Det är stort! fyller Maria Ulvenhag, ungdomsstödjare på förebyggande enheten Social omsorg, i.

Totalt 50 platser finns i de två grupper som startar sitt arbete i början av oktober. En gång varannan vecka fram till april kommer eleverna att tillsammans med pedagogerna Ola Flennegård och Malin Mattsson Flennegård och ungdomsstödjarna Maria Ulvenhag och Ulas Sen att träffas på Söra naturskola, några kilometer utanför Nyköping. Dagarna ska fyllas med autentiska berättelser och diskussioner kring teman som Vad är en människa? Människans värde och Civilkurage. Under våren åker grupperna på varsin exkursionsresa till Förintelsens minnesplatser i Polen.
- Syftet med resan är att använda de historiskt och existentiellt laddade platserna för att diskutera vår samtid och framtid. Det är platser där demokratins totala motsats tagit sig uttryck och detta kan vi lära av. Där på plats kommer kunskaperna och insikterna man fått genom undervisningen att utmanas och utvecklas hos eleverna, säger Ola Flennegård, projektledare.

Metodiken som Toleransprojektet använder är beprövad i många andra kommuner sedan 20 år tillbaka.
- Vi vet vi att den har goda effekter. För många elever har till exempel kunskapsutvecklingen främjats, skolmotivationen ökat och deltagarna har hittat nya vänner i andra bekantskapskretsar. Toleransprojektet i Nyköping är inte ett svar på en akut problemsituation. Istället arbetar vi förebyggande och långsiktigt för att ytterligare utveckla kommunens vision om social sammanhållning, säger Ola Flennegård.

Innehållet i undervisningen anknyter till SO-ämnen, svenska och bild. Samverkan ska ske med ordinarie lärare och de kunskaper eleverna får genom projektet kommer skolarbetet till godo. Det är ordinarie lärare som sätter betygen i ämnena, inte toleranspedagogerna. Varje undervisningstillfälle kommer att avslutas med obligatorisk läxtid.
- Målet är att eleverna ska få kunskaper om sig själva och om vilka de vill vara. Varje ung människa ska ges möjlighet att vara den bästa versionen av sig själv, det är vårt motto, säger Malin Mattsson Flennegård.

Ola Flennegård, projektledare och pedagog, Malin Mattsson Flennegård, pedagog, Maja Ulvenhag, ungdomsstödjare och Ulas Sen, ungdomsstödjare driver tillsammans Toleransprojektet.
Ola Flennegård, projektledare och pedagog, Malin Mattsson Flennegård, pedagog, Maja Ulvenhag, ungdomsstödjare och Ulas Sen, ungdomsstödjare driver tillsammans Toleransprojektet.

Fakta:
Toleransprojektet i Nyköpings kommun är ett samarbete mellan division Barn Utbildning Kultur och division Social omsorg och kommer att löpa över tre år med start höstterminen 2016. Projektet finansieras med 5 miljoner kronor ur kommunens sociala investeringsfond, som har till syfte att göra investeringar som på lång sikt återbetalar sig genom minskade kostnader för sociala åtgärder i framtiden. Arbetet är ett led i kommunens arbete för social sammanhållning.

Kontakt:
Ola Flennegård, projektledare, tfn 073-426 88 12.