Elever från högstadiet planerar framtidens städer

8 februari 2016

Alla elever i årskurs 7 på Nyköpings högstadium - Alpha hade under vecka 5 ett speciellt uppdrag: Bygg framtidens stad!

Nyköpings högstadiums elever i årskurs 7 på Alpha deltog förra veckan i projektet Future City. Målet var att eleverna skulle skapa en modell av framtidens stad - med inriktning på den hållbara staden och miljötänk. Projektet omfattade en veckas arbetet med lagarbete, modellbyggande och rapportskrivande.

Inspirationsföreläsning med planeringschefen i Nyköpings kommun

Henrik Haugness, planeringschef på Samhällsbyggnad, som ansvarar för Nyköpings kommuns stadsplanering, hade under veckan föreläsning för eleverna för att ge inspiration och insyn i vad som planeras i Nyköping.

Övning i samarbete och entreprenöriellt lärande

En del i övningen var också att gruppen elever själva skulle planera sitt arbete och lära sig samarbete i projektform under en vecka. Eleverna sattes ihop i grupper mellan klasserna, på så sätt skapades ett moment med att lära sig att få gruppen att sätta upp mål och nå dem.

2 arbetslag - ca 200 elever - helt schemabrytande

Det var ca 200 elever som deltog i projektet, under ledning av lärarna Victoria Kjellberg, Ylva Dahlqvist, David Walker och Charlotte Kovac.

- Veckan genomfördes genom att bryta det vanliga schemat helt och istället jobba i projektform. Några lektioner genomfördes, för att ge stöd i rapportskrivandet, annars har eleverna planerat veckan helt. Det är också en del i lärandet, säger Victoria Kjellberg.

Några exempel på framtida städer

Exemplen och idéerna var många. Innovativa miljölösningar för en hållbar stadsbyggnad genomsyrade elevernas tankar och modeller. Här är några exempel:

Onoses City.
 - De som inte sopsorterar ska betala mer skatt. Vi mäter sopsorteringen med scanner. Dessutom har vi kollektivtrafik på en slags linbana för att minska trafikproblemen, säger
Oliver Söderberg, Shyer Abdi, Oscar Jonsson, Sofia Isacsson, Naz Majid

Biostaden. 
- Vi byggde ett bostadsområde som drivs av vindkraftverket. Alla områden har egna vindkraftverk. Dessutom drivs trafiken på vägarna av magnetfält, som tågen i Japan, säger Ali Nuur, Noel Lindu, Isabell Berg-Larsson, Adam Fofana, William Eriksson Moll.

Nova City.
- Vattenkraften från bergsvattnet, solcellerna på taket och vindkraftverket ger el till staden. Dessutom har vi parkytor på taket av byggnaden som ger mer syre till staden, säger Alva Öqvist, Alex Söderberg, Jonathan Larsen, Justin Tjernström, Robert Sjöblom och Emelie Ejremar.

Wadeya.
- Vi löser kollektivtrafiken med en tefatsliknande farkost för att minska trafikproblemen, säger Ebba Castegren, Douglas Friis, Elin Ekinge, Albin Adolfsson Koskela och Chris Daoud.

Sea-side city.
- VI byggde en stor park mitt i staden så att medborgarna kan gå där och slappna av och känna lugn, säger Sitam, Max, Felix och Johan.

Om Future City

Future City är en ämnesöverskridande tävling för årskurs 6-9. I Future City möts skola och näringsliv för att bygga framtidens stad. Uppgiften kräver bland annat kreativitet, lagarbete och förmåga att lösa problem.

Future City ska:

  • vara ett forum för utbyte mellan lärare, elever och näringsliv
  • öka nyfikenheten och kunskapen kring samhällsbyggnadssektorns alla yrken
  • ge eleverna en rolig, spännande och utmanande upplevelse
  • bygga upp kunskap och intresse kring hur vi tillsammans kan skapa ett hållbart samhälle
  • öka förståelsen för att yrkena inom samhällsbyggnad är mångfacetterade och bland annat fordrar
    • kreativitet
    • problemlösning
    • lagarbete
    • skiftlig och muntlig kommunikation

Det är organisationer inom samhällsbyggnadssektorn som driver Future City. Läs mer på futurecity.nu