Tidplan för Ostlänken ligger fast

20 november 2015

Påståendet i flera medier om en försenad byggstart för Ostlänken är felaktigt. Tidplanen med succesiv byggstart 2017 ligger fast.

Trafikverket beklagar på sin webbplats den felaktiga informationen som har lett till oro.
 
Med begreppet successiv byggstart har Trafikverket samlat alla de olika arbeten som ska gå igång under åren 2017 till 2021. Det är en kombination av förberedande arbeten och järnvägsbyggande.

Förberedande arbeten startar 2017, järnvägsbygget 2019/2020

Som det ser ut idag är det första arbetet som inleds inom projekt Ostlänken bygget av Kardonbanan, en del av delprojektet Godshantering Norrköping. Bygget av själva Ostlänken, 15 mil ny höghastighetsjärnväg Järna - Linköping, kommer enligt planen igång runt årsskiftet 2019/2020.
 
Trafikverkets förhoppning är att de kan berätta var de börjar och hur den fortsatta utbyggnaden kommer att se ut i början av 2016. Allt detta följer alltså den övergripande tidplanen med målet att de första tågen ska kunna börja rulla 2028.
 
Läs mer på Trafikverkets webbplats. Där finns bland annat information om Öppet hus i Vagnhärad 23 november och även det informationsbrev som har skickats till fastighetsägare i dagarna.