Nyköping backar i skolundersökning

27 april 2015

Nyköping backar i årets skolundersökning från plats 102 till 150 bland Sveriges 290 kommuner.

I Sörmland har Strängnäs lyckats bäst och rankas på plats 77 i Sverige. För övriga Sörmlandskommuner går det sämre.

I jämförelsen mellan de kommunala skolorna kommer Nyköping på tredje plats i Sörmland efter Gnesta och Trosa.

– Det är tråkigt att vi har backat resultatmässigt i jämförelse med andra kommuner i Sverige, säger divisionschef Krister Pettersson och betonar att det dagliga, noggranna arbetet att ge eleverna de bästa förutsättningarna för att lyckas fortsätter.

I SKL:s elevundersökning om elevernas syn på skolan och undervisningen hamnar Nyköping på 40 plats i riket. Den enkäten mäter hur väl skolan och kommunen lyckas med sitt värdegrundsarbete och andra aspekter som har med skolans hela uppdrag att göra.

– Resultatet ger ett bredare och djupare perspektiv på skolans innehåll och uppdrag än enbart kunskapsresultaten och det är härligt att se att vi är framstående i riket när det gäller detta, fortsätter Krister Pettersson.

Det är Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) som för nionde året i
rad sammanställer Öppna jämförelser för grundskolan. Årets rapport innehåller kunskapsresultat på kommun- och riksnivå för läsåret 2013/14.

Så här ser rankingen ut för samtliga skolor i Sörmlands kommuner (med rankingen för de kommunala skolorna inom parentes):
Strängnäs 77 (168)
Gnesta 119 (103)
Eskilstuna 120 (210)
Trosa 137 (124)
Nyköping 150 (167)
Oxelösund 250 (244)
Flen 266 (264)
Katrineholm 274 (267)
Vingåker 288 (288)

Lite fakta om kommunernas resultat i Öppna jämförelser läsåret 2013/14
- Vellinge kommun toppar det sammanvägda resultatet, följd av
Malung-Sälen, Lidingö, Ockelbo och Strömstad.
- För första gången tas en ranking fram för endast kommunala skolor.
Vellinge toppar den listan följd av Malung-Sälen och Lidingö.

Det nationella resultatet visar att:
- Meritvärdet ökar för riket till rekordhöga 214,8. Andelen som har
uppnått kunskapskraven i alla ämnen ökar med 0,4 procent till 77,4.
Däremot sjunker behörigheten med 0,7 procent till 86,9 procent.
- Flickor har högre resultat än pojkar i samtliga ämnen med undantag
för idrott och hälsa i både årskurs 6 och 9.

- Jämfört med föregående år har andelen elever som har fått minst E
minskat i alla ämnen, utom moderna språk (elevens val och språkval).
I dessa ämnen har andelen ökat.
- SKL:s slutsats är att elever med höga betyg har fått ännu högre betyg, medan
elever med låga betyg har fått ännu lägre. Det innebär att skillnaderna
mellan elevernas resultat ökar i årskurs 9.
- Betygen i årskurs 6 visar att fyra av fem elever uppnår kunskapskraven
i alla ämnen. Flickor presterar bättre än pojkar.