Nygammalt varumärke ska locka fler företag till regionen

8 maj 2015

Nyköpingsregionen är det nya arbetsnamnet för ONYX näringslivsutveckling AB. Nyköpingsregionen ägs av näringslivet och de båda kommunerna gemensamt.

Uppdraget är att få fler företag att etablera sig i regionen. Det nya varumärket Nyköpingsregionen ska användas vid mässor och annan marknadsföring utanför Nyköping och Oxelösund.

- Redan tidigt i processen bestämde vi oss för att utnyttja den kännedom som Bo i Nyköping-kampanjen gett oss, förklarar Hans Rainer, VD på Nyköpingsregionen. Genom kampanjens bildspråk och grundargument kan vi fortsätta att öka kännedomen om vår region och dra nytta av den effekt som uppnåtts under kampanjens 10 år.
 
Varumärkesplattformen bygger på tydliga och enkla budskap som är meningsfulla för företagare. Tonläget är affärsmässigt och ska tilltala alla typer av branscher.
 
-Vi har arbetat tillsammans med både politiker, tjänstemän och företrädare för näringslivet i Oxelösunds och Nyköpings kommuner för att ta fram en gemensam varumärkesplattform, säger Hans Rainer.
 
Genom workshops har arbetsgruppen diskuterat företagsklimatet i vår region, konkurrenter och grunden för ett varumärkeslöfte.  Frågor som diskuterats har varit:
 
- Vad säger företagarna i dag – vad är bra med att verka här?
- Hur ser det befintliga näringslivet ut i Nyköping, respektive i Oxelösund?
- Hur är det att komma till Nyköping – Oxelösund som ny företagare?
- Vilka tre orter är mest intressanta att jämföra oss med? Varför?
- Hur skiljer de sig från oss? Vad är de bättre och sämre på?
 
Det nya varumärket Nyköpingsregionen träder i kraft den 8 maj 2015.