Nu kraftsamlar Nyköping inom turism och besöksnäring

25 februari 2015

I en gemensam strategi kraftsamlar nu Nyköpings besöksnäringsföretag och kommunen för att ta vara på Nyköpings unika möjligheter och hävda sig mot konkurrerande destinationsorter. Strategin klubbades av kommunstyrelsen i slutet av februari.

- Strategin bygger på vår gemensamma stolthet för Nyköping, säger Berit Christoffersson, turistchef i Nyköpings kommun. Vi vill ta tillvara på alla goda krafter för att bygga varumärket Nyköping som turistkommun ännu starkare.
Grunden i strategin är ett antal fokusområden som Nyköping anses ha bäst förutsättningar för att få en framgångsrik besöksnäring:

  • Evenemang, idrott och uteliv
  • Fokusområde Sörmlands Mathuvudstad
  • Fokusområde Skavsta - 7 minutes away
  • Fokusområde Kultur- och weekendstaden
  • Fokusområde Nyköping - en plats för möten

Fokusområdena är framtagna utifrån en SWOT-analys gjord av en arbetsgrupp med representanter från hotell och restauranger i Nyköping samt tjänstemän från Nyköpings kommun.

Strategin gäller mellan 2015-2017 och ska hjälpa Nyköping att i den tuffa konkurrens som råder bli en ännu mer attraktiv och framgångsrik destination med ett ökande antal turister.
Nyköpings strategimål följer till stor del Sörmlandsstrategin och "Vägen mot en fördubblad omsättning 2023". Strategin ska kunna användas som ett stöd för företag inom besöksnäringen i deras utvecklingsarbete.

- Vi måste även hitta former för samarbeten med närliggande kommuner som kompletterar våra fokusområden. Tillsammans kan vi få ett mycket positivt erbjudande för turister och besökare, säger Mikael Wulff, ordförande i Visit Nyköping.

I strategin är Nyköpingsborna en betydelsefull målgrupp och syftet är att fånga upp stolthet över allt som händer i Nyköping.
– Vi vill uppmuntra de som bor här att rekommendera Nyköping som besöksmål för släkt och vänner, säger Berit Christoffersson.
Ett antal aktiviteter kommer nu att kopplas ihop med varje fokusområde för att nå målen i strategin.