Marie på Palstorpshage prisades som innovativ företagare

22 september 2015

Vid Besöksnäringsforum i Nyköping fick Marie Hansson Palstorpshages Skogsby ta emot 2015 års pris som mest innovativa besöksnäringsföretagare i Nyköping.

Motivering:
Med en charmig produkt och smart marknadsföring har vinnarna fångat både en lokal målgrupp och internationella gäster. De har förstått vikten av att löpande utveckla sin verksamhet och att samverka med andra.

Helt i linje med företagets profil har de fångat en trend om längtan efter det enkla - av människors önskan att komma nära både naturen och varandra. Utifrån dessa starka drivkrafter och sina givna lokala förutsättningar har man visat prov på nytänkande och skapat en ny skalbar gren i verksamheten, som vi tror har riktigt goda framtidsutsikter.

Pristagaren tillsammans med delar av juryn fr v Emma Hansson, Sven Sievers, Maria Karlsson, pristagaren Marie Hansson och kommunalrådet Urban Granström.

Juryn har bestått av:
Maria Karlsson, Näringslivschef i Nyköping och ordförande i juryn
Emma Hansson, Regionförbundet Sörmland, ansvarig för det regionala innovationsarbetet
Ola Nilsson, VD Sörmlands Turismutveckling AB, STUA
Sven Sievers, Regionansvarig Business Sweden

Besöksnäringsforum pågick under hela tisdagen och ett 80-tal deltagare från besöksnäringen var på plats. Höjdpunkterna under dagen var föredrag från Per Bengtsson från PM & Vänner i Växjö och Kolmårdens VD Mats Olsson. Per berättade om sin resa som entreprenör, från 1992 när han startade sin lilla restaurang, fram till idag då han både driver restaurang, bageri, hotell och egen växt och kryddodling. Visionen har varit mat från äng, skog och sjö och småländskt och hållbart i allt de gör. PM & Vänner var först i smålandsregionen med krav och svanenmärkning. På forumet uppmanade Per Bengtsson alla deltagare att satsa på kvalité för hållbarhetens skull och hitta "mellanrummen", det vill säga ta det som ingen annan gjort och göra något av det. 

Mats Olsson från Kolmården berättade om djurparkens krav att hela tiden jobba med nyheter för att kunna behålla eller öka antalet besökare. Nya Bamses värld gav i år en ökning från 500 000 till 700 000 besökare. Kolmården satsar nu på att göra djurparken anpassad för en ännu bredare målgrupp och få fler återbesök.

- Vi ska bli Sveriges bästa familjesemester, det nya Jylland, en plats dit folk reser där Kolmården är reseanledningen men där man stannar i 7-10 dagar. Om och när vi lyckas spiller det över på Nyköping avslutar, Mats Olsson.