112-dagen onsdag den 11 februari

10 februari 2015

Onsdag den 11 februari uppmärksammar vi särskilt nödnumret 112 som du ska använda både i Sverige och i övriga Europa. Vet du hur numret fungerar och när du ska använda det?

112 - vid fara för liv, egendom eller miljö

112 är ett särskilt nödnummer som du kan ringa från fast eller mobil telefon var du än är i Sverige. Ring 112 om du eller någon annan i din närhet är skadad i en olycka eller plötsligt faller ihop eller om det är en brand eller någon annan nödsituation som kräver omedelbar hjälp av exempelvis ambulans, räddningstjänst eller polis.

Det här händer när du ringer

Ditt samtal kommer att besvaras av en SOS-operatör på en av landets SOS-centraler som kommer att sända den hjälp som är nödvändig.

Det här kommer den som svarar på SOS att fråga dig om:

  • Vad har hänt?
  • Var har det hänt?
  • Vad ringer du från för nummer?

Förbli så lugn som möjligt och försök att tydligt beskriva vad som har hänt, var det har hänt, vem som behöver hjälp och varför? Brinner det, är någon i fara, eller är någon i behov av polisskydd? I händelse av en olycka behöver SOS veta om någon är skadad, och om så är fallet, hur många skadade personer finns det och på vilket sätt är de skadade?

Beskriv tydligt platsen dit hjälpen ska sändas och ge SOS-operatören ditt namn, adress och telefonnummer.

SOS-operatören behöver den här informationen för att avgöra vilken typ av hjälp som behövs för att kunna sända rätt hjälpresurser och för att ge nödvändig hjälp. SOS-operatören kan också behöva mer information när hjälpen är på väg, så stanna i telefon eller där du är under tiden.

När det inte är akut

Befinner du dig inte i en akut fara ska du inte ringa 112 utan använda dig av något av de andra nummer som finns för hjälp och information:

1177  Sjukvårdsrådgivning
114 14  Polisens nummer vid icka akuta händelser
113 13  Informationsnummer vid allvarliga olyckor och kriser

 

Fler uppgifter om andra stöd- och hjälporganisationer hittar du på SOS webbplats

112 SMS - för dig som är döv, hörsel- eller talskadad

Vid en nödsituation kan du som har förregistrerat din mobiltelefon hos SOS Alarm sända ett sms till nummer 112 med så mycket information om händelsen som möjligt. Det första meddelandet bör kort berätta vad som har inträffat och om möjligt var hjälpen behövs (kommun och adress). SOS-operatören kommer sedan att via sms ställa kompletterande frågor för att få tillräcklig information för att kunna sända rätt hjälp till rätt plats.
Mer information om SMS 112 på SOS webbplats