Klass 8P bäst i Sörmland!

Att vara duktig på ekonomi och pengar måste väl ändå vara en av de bästa förberedelserna för vuxenlivet?! Klass 8 P har tävlat i Money Quiz, en tävling i hela Europa för ungdomar i åldern 13 till 15 år. De duktiga eleverna hade flest rätt och svarade snabbast - och vann i Sörmland.

- Vi tänker vinna hela tävlingen nästa år! säger klassen, Vi har satt som mål att vi ska representera Sverige i Europafinalen.

Klassen tar med sig årets erfarenheter och rutinstärkta kommer de att utöka sina kunskaper till nästa år.

Klass 8P Money Quiz mars 2018.jpeg

Tävlingen avgjordes den 12 - 18 mars där klasser eller enskilda skolelever tävlade mot varandra i hela Sverige. Det var det första svenska mästerskapet någonsin och avgjordes via Kahoot, en spelbaserad plattform för lärande. Den klass som snabbast svarade rätt på 15 frågor vann - och klass 8P blev bäst i Sörmland.

Eleverna var fjärde bästa åttondeklass i Sverige och kom på en elfte plats totalt sett.

Mer information om tävlingen

Den 12-18 mars inföll Money Week 2018 i drygt 130 länder. Syftet var att rikta fokus mot barn, unga och deras kunskaper i privatekonomi. Under veckan anordnades för första gången Money Quiz i hela Europa för ungdomar mellan 13 och 15 år, för att förbättra kunskaperna i privatekonomi, matematik, cybersäkerhet och samhällskunskap. Alla högstadieklasser i Sverige välkomnades att vara med att tävla.

Den klass som snabbast svarar rätt på 15 frågor utses till vinnare i landet.Två elever från den vinnande klassen får delta i Europafinalen tisdagen den 8 maj i Bryssel. Vinnarna får ett pris till sin klass och äran att vara europeiska mästare i privatekonomi i Money Quiz 2018.