Coronaviruset: Skärpta regionala och nationella råd gäller
Ett sätt för kommuner och företag att samverka om företagsklimatet är att delta i servicemätningen som kallas NKI (nöjd-kund-index).
Servicemätningen visar hur företag och invånare som haft kontakt med kommunen upplevt servicen. Resultatet visas i ett nöjd-kund-index, NKI. Resultatet 2018 var 70 poäng och målet i näringslivsstrategin är 74 poäng.
Företag har ofta kontakt med kommunen i ärenden där kommunen är myndighetshandläggare. Eftersom NKI-undersökningen är verktyg för att utveckla och förbättra det lokala företagsklimatet är det viktigt för kommunen att de som haft ärenden hos kommunen vill bidra med sina betyg.
Målet är att göra det lätt för företag att göra rätt. Det ökar regelefterlevnaden och bidrar till positiva upplevelser.
Fyra gånger per år skickas en enkät ut till dem som haft myndighetsärenden. Enkäten kallas Löpande Insikt och mäter olika upplevelser inom sex serviceområden; upplevelsen av kommunens information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
Resultatet speglar hur nöjd kunden är och används för att jämföra utvecklingen inom kommunen och med andra kommuner i landet. Undersökningen redovisas i Öppna jämförelser, Företagsklimat.
Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, och Stockholm Business Alliance, SBA, samarbetar om servicemätningen. Enkäten läggs ut på en leverantör som kontaktar kommunens kunder. Sex myndighetsområden ingår:
För att svara på enkäten så behövs ditt samtycke (gäller endast personnummer, ej organisationsnummer). Personliga uppgifter blir anonyma i samband med resultatet och används inte på annat sätt. Se information om personuppgiftslagen och enkäten.
Kontakta Näringslivsenheten via naringsliv@nykoping.se eller ring 0155-24 81 50.
Näringslivsenheten
0155-24 81 50
naringsliv@nykoping.se.