Coronaviruset: Skärpta regionala och nationella råd gäller
Kunder och gäster ska alltid kunna få information om allergener i ett livsmedel. På förpackningen ska allergener märkas ut, till exempel genom fet text och stå på svenska. För oförpackade livsmedel som en maträtt på en restaurang eller café ska verksamheten kunna ge gästen information om vilka allergener som finns i det som serveras.
Enligt lagstiftningens krav är det 14 olika allergener som ska kunna uppges om någon gäst frågar vad som finns i maten. Nedan kan du se de 14 allergenerna:
Det är viktigt att det finns rutiner för verksamheten som säkerställer att personalen alltid kan uppge vilka allergener som finns i maten som serveras. Det gäller även om den som tillagat maten jobbar just då eller inte.
Här är nedan några tips på hur ni i verksamheten alltid har tillgång till allergeninnehåll på det som serveras:
Det är viktigt att den som tillagar maten följer det recept som finns och säger till om något skulle ändras i maträtten, så att all personal som svarar gästerna kan svara på frågor om matens innehåll vet om förändringarna. Om ni skriver ut allergener i menyn behöver ni uppdatera menyn om något skulle förändras.
Gäster och kunder ska också får en upplysning om hur de får tillgång till information av allergener. Ett exempel kan vara genom en skylt där det står "Fråga personalen om allergener i maten". Det går även bra att skriva det tydligt i menyn.
Om du marknadsförs att maten som serveras är ”fri från” någon allergen måste verksamheten kunna garantera att maten är fri från allergen. Det blir på samma sätt som att tillaga allergikost, läs mer under rubriken allergikost i Skola och omsorg
Nedan finner du mer information på Livsmedelsverkets webplats, länkarna öppnas i ett nytt fönster.
Information om de 14 allergenerna
Information om oförpackade livsmedel