Meny

Danslärare

Underrubrik saknas

Maria Lindh Isefält (tjänstledig våren 2020)

Maria har dansat sedan hon var 2,5 år och har dansen har varit en del av hennes liv sedan dess. Efter gymnasiet och arbete som barnskötare på förskola så utbildade hon sig till dansare/musikalartist på Dansforums 3-åriga yrkesutbildning, och efter det turnerade hon runt i världen som dansare med Up with People under två år. Under åren med Up with People fick hon ansvar för dansen i föreställningen som danskapten och insåg då att det är undervisning som hon brinner för.

Maria sökte efter det till Danshögskolan där hon tog sin examen i Jazzdans och Barndans. Maria  vidareutbildade sig i New york till Certifierad Simonson lärare  av Lynn Simonson efter sin examen. Därefter har hon fortsatt utbilda sig på högskola och universitet i hälsa, fysiologi, anatomi, introduktion i dansterapi, mentalträning och dans, amning och spädbarnspsykologi. Maria är även utbildad massör, kinesiolog- och yogalärare. Hon har arbetat som danspedagog i 20 år och som yogalärare i 10 år. På Marias lektioner är det viktigt att alla elever ska känna sig sedda och att det personliga uttrycket och kreativiteten ska få utrymme i dansen, och det viktigaste är att alla har roligt och trivs tillsammans i gruppen.

Jennifer Angbah Tisell (tjänstledig våren 2020)

Jennifer har dansat sen hon var 4 år och har gått estetiska programmet på gymnasiet med inriktning dans. Hon är vidareutbildad i dans i London på LABAN och Pineapple dance studios samt danspedagogik och didaktik vid Danshögskolan och Stockholms Musikpedagogiska Institut.

Jennifer är utbildad och legitimerad lärare med inriktning lärande i förskolan vid Stockholms Universitet och har under flera år jobbat i förskola samt med dans i förskola och skola. Är utbildad Powerpilates instruktör och vidareutbildad i genus och normkritik. Har undervisat i dans både på heltid och deltid, i skolan och frivillig verksamhet sen 2006. Mestadels barndans, showdans och jazzdans bland annat på Lasse Kühlers dansskola i Stockholm där hon under flera år jobbat med showgrupperna, samt koreograferar dansnummer till Barnens allsång på Solliden scen på Skansen. 

Juuli Välimaa

Juuli Välimaa är en utbildad mångsidig professionell dansare med rötterna i Finland. Hon har studerat till danslärare i Kuopio, Finland 2010-2014 med huvudinriktning i jazzdans och har undervisat flera olika grupper och stilar från nybörjare till avancerad nivå. Juuli har en stark dansteknisk bakgrund i balett, men känner sig nuförtiden mest inspirerad av olika urbana stilar och speciellt av att kombinera olika influenser och stilar ihop. Utöver det pedagogiska arbetet har Juuli också jobbat som dansare och koreograf i olika kontexter, till exempel med musikaler, videor och egna projekt.

På Juulis lektioner får man utmana sig både fysiskt och rytmiskt utan att glömma det personliga uttrycket. Juuli önskar att skapa en trygg atmosfär där eleverna ska våga utmana sig själva, samarbeta med andra personer och njuta av de känslor som dans och rörelse ger. Just nu pluggar Juuli masterprogrammet på Danshögskolan i Stockholm för att kunna föra sin kunskap i danskonst.

Elina Eriksson

Elina startade på Kulturskolans dans hösten 2019 och har hand om yngre elever.

Elina har mångårig erfarenhet av scenkonst - både dans, teater och sång. Hon har en danspedagogisk utbildning inom Skapande dans på Stockholms Musikpedagogiska Institut och har stor erfarenhet av att arbeta med barn. Elina är även utbildad bibliotekarie och arbetar som barnbibliotekarie på Nyköpings stadsbibliotek. 

Elina arbetar också som skådespelare. Hon har utbildat sig inom drama vid Bona och Ingesunds folkhögskola och har spelat alltifrån musikaler och barnteater till mer klassisk dramatik. 

I Elinas dansundervisning står rörelseglädjen och barnens eget skapande i centrum. Elina ser i dansundervisningen en möjlighet att ge barnen tillgång till ett rikare språk. Hon menar att den som får tillgång till många språk får större möjlighet att uttrycka sig. I den skapande dansen ligger improvisationen och barnets eget rörelsevokabulär till grund för dansen, vilket enligt Elina är grundläggande för barnets eget skapande. 

Elina tror att det i dansundervisning framför allt är två saker som är viktiga - leken och tryggheten. Leken är nödvändig för att dansen ska kännas levande och relevant. Tryggheten är en förutsättning för att barnen ska våga ge sig hän i dansen.   

 

Kontakta oss

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk i denna ruta: