Meny

Wedspisen lagar efter läge i krisens spår

2 april 2020
Näringsliv och arbete Bo, bygga och miljö Näringsliv och arbete Kommun och politik Uppleva och göra

Affärerna förändrades snabbt för Samir Haddad som driver restaurang Wedspisen på Blommenhovsvägen i Nyköping. Varje dag serverade de cirka 200 trogna stamgäster men på någon vecka försvann cirka 70 procent av kundunderlaget. Nu lagar de efter läget och tänker nytt.

Samir Haddad på restaurang Wedspisen

Samir Haddad på restaurang Wedspisen står inför helt nya utmaningar och försöker möta dem på olika sätt.

- Jag har flera anställda, vi måste bara klara det här och hitta andra vägar att nå kunderna, säger Samir. Nu satsar vi på matlådor, drive thru och att köra ut mat.

Samir vill fortsätta servera sina stamgäster som finns bland många pensionärer. Innan coronakrisen slog till var cirka tre fjärdedelar av gästerna pensionärer. Nu kommer mellan 60-80 kunder om dagen, de första vid 11-tiden. Men de är försiktiga och vill inte gärna gå in i restaurangen.

- De som var anställda och jobbade i industrierna runt Blommenhovsområdet är hemma så dem har vi tappat. Nu har vi börjat göra matlådor som vi förvarar i värmeskåp i entrén. Det senaste positiva som hänt är ett klartecken från fastighetsskötaren att våra kunder nu kan få köra bil fram till entrén. Det betyder att vi kan gå ut med mat till dem, det blir som en drive thru.

"Nu behöver jag ett p-tillstånd för leveranserna"

Mitt i allt elände är Samir Haddad ändå inte uppgiven. Han är glad att alla är så hjälpsamma och tacksam för kontakterna med kommunens livsmedelsinspektörer och husets fastighetsskötare på Blommenhovsvägen.

Nästa steg i anpassningen är att börja köra ut matlådor hem till kunderna. Men där finns ett problem, Samir är den enda med körkort och bil på företaget. Nu är nästa steg att få ett p-tillstånd som förenklar leveranserna.

- Det här är en omtyckt restaurang som min kusin har drivit i 16 år, jag har varit med i nio år. Han tänkte gå i pension nu och jag med snart, men nu känns det helt omöjligt. Vi får jobba på helt enkelt och finna nya lösningar så vi får behålla jobben. Vi hoppas bara kunna få behålla stamgästerna också.

 

Näringslivsenheten ringer hundratals företag

Samir Haddads berättelse är en av alla dem som kommer fram när Näringslivsenheten nu kontaktar företag inom besöksnäring, handel och sällanköpshandel. Vi berättar om den i nyhetsbrevet till näringslivet som du hittar på nykoping.se. De närmaste veckorna pratar enhetens medarbetare med hundratals företagare för att få en bild av läget men framför allt för att försäkra sig om att företagen känner till vilka stöd som erbjuds.

Näringslivsenheten förmedlar kostnadsfritt stöd

Enheten kan hjälpa dem med kontakter till rådgivare och experthjälp. De blir ofta glatt överraskade över kontakterna och delar med sig av en bild som pendlar mellan uppgivenhet och försiktig tillförsikt.

- Vi är angelägna om att företagen verkligen får kännedom om vilka stödmöjligheter som finns och att de också har möjlighet att få kostnadsfri rådgivning av experter som vi kan förmedla. Vi vill förstås göra allt vi kan för att stödja dem, säger näringslivschef Maria Karlsson som också tycker det är bra att företagen vet att Näringslivsenheten just nu tar väldigt många kontakter.

Näringslivsenheten nås via En väg in på telefon 0155-24 81 50 eller via mejl naringsliv@nykoping.se

På nykoping.se kan du läsa mer om det lokala stödpaketet till företagen och myndighetsinformation med anledning av coronakrisen.

Vill du prenumerera på nyhetsbrevet till näringslivet så anmäler du dig här.