Meny

Hur påverkas flygplatsen av klimatdebatten?

6 september 2019
Näringsliv och arbete Bo, bygga och miljö Trafik och resor Kommun och politik Uppleva och göra

Den 18 september genomförs konferensen Take Off Skavsta med fokus på hållbarhet och klimatutmaningar. Hör Peter Steinmetz, VD, svara på hur klimatdebatten påverkar Stockholm Skavsta.

bild på man, VD Peter Steinmetz, Stockholm Skavsta flygplats

Hur kan de framtida utmaningarna bli framgångsfaktorer för näringsliv, flygsektor och för Stockholmsregionens tillgänglighet? Det kommer näringsliv, beslutsfattare och intresserade aktörer att samtala och lära sig mer om på Take Off. Det blir intressanta samtal, föredrag och workshops. Mer information om Take Off hittar du på www.stockholmskavstautveckling.se. Det finns platser kvar om du vill anmäla dig. Platsen är Stockholm Skavsta flygplats, Connect hotell.

Inför Take Off svarar flygplatsens VD Peter Steinmetz på frågor som många undrar över just nu, med anledning av klimatångest och Brexit-frågan.

Har Stockholm Skavsta flygplats påverkats av klimatdebatten?

Peter Steinmetz: I motsats till andra svenska flygplatser har trafiken PÅ Stockholm Skavsta flygplats fortsatt att växa. I augusti med 3,1 procent. Takten på tillväxten är tveklöst påverkad av klimatdiskussionen men profilen på flygplatsens resenärer är så solid att den inte påverkas av kortsiktiga effekter i någon större omfattning. Undersökningar visar att knappt hälften av passagerarnas syfte med resan är att besöka familj eller vänner i Sverige eller i annat europeiskt land. Under sommaren annonserade RyanAir att antalet baser kommer att reduceras med anledning av Brexit.

Har det kommit upp i er dialog med flygbolaget?

Peter Steinmetz: Skavsta har en mycket lång relation med RyanAir, bakåt i tiden och framöver. Med det sagt, avvaktar vi utvecklingen runt boeings flygplansmodell B737 max som inte kunnat levereras som planerat. RyanAirs expansionsplaner bygger på beställningarna, så det har definitivt en inverkan på kapacitetsplanering och tidigare tillväxtplaner, men i vilken utsträckning återstår att se.