Beslut om utvecklingsprogram för Oppeby på KS

18 januari 2016

Ett utvecklingsprogram för Oppeby, ett evenemang för diskussion om social sammanhållning och riktlinjer för skolskjutsar är några av de beslut som kommunstyrelsen tog vid årets första möte den 25 januari.

Samhällsbyggnadsavdelningen får i uppdrag att ta fram ett utvecklingsprogram för Oppeby. Målsättningen inom området är att fram till 2030 skapa plats för ytterligare minst 1500 nya invånare. Det skulle innebära att befolkningen i Oppeby – Harg ökar från dagens 4500 till minst 6000 invånare. Befolkningsutvecklingen kommer att ställa stora krav på kommunens service i stadsdelen. Utredningen ska därför bedöma vilka behov av utbyggnad som finns för förskolor och skolor.

Beslut togs om Forum för Integration och Social sammanhållning som ska arrangeras i samverkan med Länsstyrelsen i augusti 2016. Under Forum ska diskussioner föras om integration, social sammanhållning, tillit och hur vi bäst ska kunna arbeta för att värna och upprätthålla ett demokratiskt samhälle. Ambitionen är att arrangemanget ska växa till 2017 då Nyköping firar sitt Gästabudsjubileum och om möjligt även därefter etableras som ett nationellt återkommande forum för angelägna framtidsfrågor.
Vid mötet yrkade M och SD avslag på förslaget till beslut utan att få gehör för detta.

Kommunstyrelsen fattade även beslut om tydligare riktlinjer för skolskjuts. Det blir enklare att förstå vem som måste ansöka, hur länge beslutet gäller samt vilka omständigheter förutom avstånd som ligger till grund för beslut om en elev har rätt till skolskjuts i Nyköpings kommun. Det förtydligas också vilka olika typer av skolskjuts det finns samt att skoltaxitur jämställs med allmän kollektivtrafik med fastlagda rutter.
Vid mötet yrkade allianspartierna återremiss och därefter avslag på förslaget till beslut utan att få gehör för detta.

Allianspartierna yrkade också avslag på förslaget till internbudget för kommunstyrelsen och verksamheternas produktionsbudgetar, utan att få gehör för detta.

Underlag och beslut hittar du via länken till höger.