Stor uppslutning på kickoff inför Gästabudsåret

2 december 2016

Idéerna formligen sprutade ur deltagarna när Nyköpings kommun bjöd in till kickoff inför Gästabudsåret 2017.

En grupp glada idésprutor på Gästabudsårets kickoff.

Ett 100-tal deltagare från föreningar, företag, organisationer och Nyköpings kommun samlades på Grand konferens onsdag 30 november.

- Vi har massor på gång under jubileumsåret men än finns det möjligheter att förverkliga fler idéer, inledde jubileumsgeneralen Ulf Westman. 2017 ska bli ett år som vi sent kommer att glömma.

Innan de förväntansfulla deltagarna fick möjlighet att ta fram de bästa idéerna berättade Ulf Westman om invigningen på nyårsafton och höjdpunkterna under året.

Invigning på Nyårsafton
- Invigningen på Stora Torget klockan 16.00 och Nyårspromenaden kommer att bli något alldeles extra med underhållning och överraskningar, berättade han. Då börjar vi också att sätta ljus på Nyköping bland annat utmed åpromenaden.

Andra höjdpunkter är Midvinterfesten, gatumusikfestivalen, Gästabudsspelet, Nyköpings festvecka, Swedish Beach Tour och Flyg- och motordagen på Stockholm Skavsta.

- Vi jobbar också för att få hit flera konserter till borggården på Nyköpingshus, berättade Ulf Westman. Dessutom hoppas vi att samtalsfestivalen Forum Nyköping kommer tillbaka.

Satsa på barn
I en enda stor workshop fick sedan deltagarna vaska fram vad de tyckte fattas under Gästabudsåret. Idéerna var många och konkreta och här följer några som fick extra många röster:

- Satsa på fler aktiviteter för barn.
- Bjud in till en stor Körfestival!
- Ordna aktiviteter ute i bostadsområdena och på landsbygden.
- Ta kontakt med rederier som kör båtturer i skärgården.

Flera av deltagarna föreslog att man skulle satsa på evenemang som handlade om nyanländas mat och kultur. Andra talade om historiska karnevalståg, ett stort barnkalas, dans på Borggården och picknick på vallarna, guidade bussturer för invånare och besökare och innebandyturneringar i olika områden.

- Ett stort tack för alla bra idéer, sammanfattade Ulf Westman. Nu sammanställer vi kvällens brainstorming och ser vad vi kan gå vidare med.

Textilkonstnär Anita Grede, Tystberga, och jubileumsgeneral Ulf Westman diskuterar hur Gästabudsårets program kan bli ännu bättre.

Bred marknadsföring
De församlade fick också information om hur Gästabudsåret marknadsförs. Förutom kommunens egna kanaler som Nyköpings Tidning, www.nykoping.se, Besöksmagasinet och personaltidningen KOM så kommer man att använda facebook och tidningsannonsering.

- Södermanlands Nyheter ställer upp som mediepartner under hela året och här kommer vi att annonsera regelbundet om allt som händer, berättade Maria Säfverblad, Nyköpings kommun. Flaggor, banderoller och dekaler kommer också att sprida budskapet om att Nyköping firar Gästabudet 700 år.

Information om allt som händer under Gästabudsåret hittar du på www.gastabudsaret2017.se