Klara besked om Ostlänken 2017

7 oktober 2016

I veckan bekräftade regeringen att byggnationen av Ostlänken startar 2017. Ostlänken från Järna till Linköping är den första sträckan i ett framtida höghastighetssystem.

- Det känns bra att få klara besked från regeringen, säger kommunalrådet Urban Granström (S). Det innebär att vi som planerat kan fortsätta att jobba för bättre kommunikationer för Nyköpings invånare.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) presenterade i veckan infrastrukturpropositionen som innebär att höghastighetsbanan ska byggas och att Ostlänken är först ut. Det är politisk enighet om Ostlänken. Däremot fortsätter diskussionerna när det gäller den fortsatta utbyggnaden av höghastighetsbanan från Stockholm till Malmö och Göteborg.

Regeringen ser stora fördelar med höghastighetsbanor. Nya stambanor skulle ge kortare restider, bättre förutsättningar för ett ökat bostadsbyggande och starkare arbetsmarknadsregioner samt stärka järnvägens konkurrenskraft.  Nya stambanor minskar också störningarna i systemet som helhet och ger möjlighet till mer pålitlig gods-, pendel- och regionaltrafik. Satsningen på Ostlänken är ett sätt möta framtidens behov av ett modernt och hållbart transportsystem som bidrar till minskade utsläpp av växthusgaser.

Fakta:
Ostlänken är en ny 15 mil lång dubbelspårig järnväg för snabbtåg mellan Järna och Linköping, med stationer vid Vagnhärad, Nyköping, Skavsta flygplats, Norrköping och Linköping. Ostlänken ska enligt järnvägsutredningen klara en hastighet på 320 km/tim.

Byggandet av Ostlänken påbörjas 2017 och ska vara färdigt senast 2028.