Nyköpingsborna önskar ett modernt resecentrum i grön och lummig miljö

1 juli 2016

Om Nyköpingsborna får bestämma ska vårt framtida resecentrum vara grönt och lummigt, med en entrébyggnad som fungerar som ett nav, med liv och rörelse och ha en modern och stadslik känsla. Platsen ska fokusera på resande, men befintliga byggnader får gärna användas till café.

784 personer deltog i enkäten om Nyköpings resecentrum som pågick från 16 maj till 7 juni. De som bor, verkar och vistas i Nyköpings kommun fick vara med och tycka till om karaktären på stadens framtida resecentrum utifrån tre idéskisser där känsla och upplevelse var i fokus.

- Vi är väldigt glada och tacksamma över att så många tog sig tid att delta i enkäten, säger projektledare Ingegerd Ask. Nu under hösten kommer vi att ta fram ett faktiskt detaljplaneförslag för området och där kommer enkätsvaren att vara ett viktigt underlag. Detaljplaneförslaget får alla sen vara med och tycka till om i början av 2017.

Idéerna går att kombinera

Enkätens tre idéer kallades torget, navet och stråket. Deltagarna skulle inte välja vilken av idéerna de gillade bäst, utan istället tycka till om varje idé.

- De tre idéernas olika karaktärsdrag går att kombinera i väldigt stor utsträckning och nu vet vi att de allra flesta önskar en grön och lummig känsla med liv och rörelse, att en stationsbyggnad ska fungera som ett nav och att platsen ska fokusera på resande, men att det också ska finnas möjlighet att fika och att miljön ska upplevas som levande, säger Ingegerd Ask. Vi ser goda möjligheter i projektet att kunna införliva flera av önskemålen.

De tre idéerna illustrerar olika karaktärsdrag - de är inte faktiska förslag. Illustratör Amanda Wahlén, Sweco.

Modernt och historiskt på en och samma gång

I de öppna kommentarerna var det flera personer som lyfte önskan om att det historiska ska bevaras även om vårt nya resecentrum ska vara modernt och gärna med en arkitektonisk vision. Hur platsens historiska miljöer, i form av nuvarande stationsbyggnad och de två godsmagasinen, ska bevaras vet inte projektmedlemmarna i dagsläget. Det är en av de frågorna som kommer att behandlas under hösten.

Några deltagare har varit kritiska till enkäten och menat att den inte fokuserar på det viktiga: resefunktionerna. Men just hur det ska fungera med byten av trafikslag, tillgänglighet till plattformar, informationstavlor och säkerhetsfrågor finns det direktiv och lagar om. Därför ställdes inte frågor inom det området. Många deltagare lyfte dock trygghetskänslan som viktig i de öppna kommentarerna.

Samråd för detaljplan 2017

Projektgruppen planerar för att hålla samråd om detaljplanen i början av 2017. Då får alla som vill vara med och tycka till om ett faktiskt förslag på hur området mellan nuvarande stationsbyggnad, Södra och Norra Bangårdsgatan samt Brunnsgatan ska disponeras. Nuvarande järnvägsbro över Brunnsgatan ska bytas och viadukten ska få så kallad fri höjd, vilket innebär att bussar och räddningsfordon inte behöver specialbeställas som idag, utan normalt höga fordon kan köra under bron utan att fastna.

- Byggprocessen för järnvägsbron är komplicerad men vi planerar för fullt för just den delen av projektet. Blåljustrafik samt gångtrafikanter och cyklister kommer att kunna passera järnvägen även under byggperioden. Vi hoppas på en byggstart under 2019, säger Ingegerd Ask.

Läs mer om Nyköpings resecentrum.

Statistik i enkäten

Antalet deltagare: 784 stycken (56 % kvinnor, 42 % män och 2 % annat)

Åldersgrupp och boplats

0-12 år: 0,4 %
13-19 år: 24,4 %
20-30 år: 14,4 %
31-45 år: 30,5 %
46-65 år: 25,3 %
66+: 5,1 %

Boende i Nyköping: 69,9 %
Boende utanför staden: 20,1 %
Boende på annan ort (pendlare): 6,9 %
Besökare: 3,1 %