Lämna din synpunkt och hjälp oss att förbättra

30 mars 2016

Synpunkter från medborgare har exempelvis lett till bättre säkerhet vid övergångställen, nya skyltar, förbättrat bemötande inom vården och uppdateringar i avfallsguiden på Nyköpings kommuns webbplats.

Andra synpunkter som har bidragit till förändring är att förbättra säkerheten på lekplatser, måla övergångsställen, fälla träd som riskerar att ramla ner och att börja trycka kulturprogrammet igen.

Nyköpings kommun fick in 812 stycken synpunkter under 2015. Ungefär 50 procent av dem handlar om Tekniska divisionens verksamhet, till exempel om hur gator, parker och vägar sköts och underhålls. Synpunkterna kan vara förslag, beröm eller klagomål. 

Hjälp att minska faror och risker

Tekniska divisionen tar regelbundet emot många synpunkter som innebär fara eller risker för allmänheten som till exempel trasiga gatlyktor, gropar i vägar, buskage som skymmer och dessa åtgärdas så snabbt som möjligt. Andra synpunkter har varit till exempel förslag på trafiklösningar, nya busshållsplatser, snöröjning och cykelvägar och de tas med i fortsatt planering av infrastrukturen.

Samhällsbyggnad fick flera beröm under 2015 av de informationsträffar Livsmedelsenheten hade med krögare. Just detta har lett till att man nu har utvecklat servicen till ”Dukat bord” som innebär att kommunen bjuder in företagare att träffa alla handläggare, vid ett och samma bord, som hanterar alla deras ärenden. Andra beröm var till exempel aktiviteten ”En dag vid ån” för skolelever då barnen lärde sig om vatten. Boken om fågelskådning och fågelleder i Nyköping har också fått beröm.

Har du en synpunkt?

Om du har en synpunkt kan du lämna den direkt på webbplatsen www.nykoping.se eller via blankett, anonymt eller med personuppgifter. Dina personuppgifter behandlas enligt personuppgiftslagen. Vid behov av direkt kontakt med kommunen är du välkommen att vända dig direkt till aktuell avdelning eller handläggare via telefon eller e-post.