Deluppföljning av ”Stanna i skolan” godkändes av Kommunstyrelsen

9 november 2016

Projektet ”Stanna i skolan” på Nyköpings högstadium handlar om att bryta utanförskap och hjälpa elever som på olika sätt har fått hög frånvaro. Deluppföljningen av projektet presenterades och godkändes på Kommunstyrelsens sammanträde måndag 7 november.

Sedan starten januari 2015 har projektet bland annat resulterat i flera coachroller där befintlig personal arbetat med att utveckla metoder för att på ett bredare och djupare sätt möta elevers varierande behov. Tanken är att de arbetsmetoder som tas fram under projekttiden ska implementeras i den ordinarie verksamheten. Coacherna arbetar med motiverande samtal som utgångspunkt för relation och samtal. Målet med de motiverande samtalen är att skapa ett ökat förtroende för skolan, stärka självförtroendet och öka självkänslan samt ge förutsättningar för kloka vägval hos den enskilde eleven. 

I uppföljningen presenteras flera framgångsfaktorer, bland annat det arbetssätt som tagits fram för att fånga upp elever som är i riskzonen. Arbetssättet handlar om att flera signalsystem samverkar där coacherna förstärker nätverket kring de elever som visar tendenser att glida mot ett utanförskap. 

- Flera faktorer samverkar självklart till de framgångar som eleverna har, berättar Henrik Eriksson, rektor. Men vi kan tydligt se sambandet mellan projektet och att elevernas meritvärden stadigt ökar. Vi har även haft exempel på ”raketer” på individnivå där elever har gått från hel frånvaro till gymnasiebehörighet. Skapandet av coachroller har helt klart bidragit till alla dessa goda resultat. Coachrollen bidrar även till att vi når fler elever på fler sätt än tidigare.