Bo i Nyköping i Stockholms T-bana

26 september 2016

Varje höst och vår annonserar Nyköpings kommun med de svartvita bilderna för att locka inflyttare. Årets fotografer är duon Aorta som består av Kristian Krän och Marco Grizelj. Femton Nyköpingsbor i åldrarna 6-77 år och ett gäng gäss agerade modeller.

Aortas fantasifulla bilder har bland annat synts i reklam för IKEA, Harvey Nichols, Volvo och SAS – och i tidningar som Wired, Schön, Café och Elle.

Ofta tas bilderna i studio med bildkomponenter som fotograferas separat och formas i efterarbetet. Uppdragen varierar från reklam till jobb för tidningar. Att göra Bo i Nyköping med fotografering utomhus i utmanande miljöer blev något annat.

Varför ville ni göra Bo i Nyköping-kampanjen?

– Genom åren har vi sett och gillat den, det är ovanligt med kampanjer där bilderna får så mycket utrymme. När vi blev tillfrågade kände vi oss hedrade. Det var dessutom ett sällsynt tillfälle att få göra svartvita bilder. Att lämna studion och få tillbringa några dagar i vackra miljöer var ett annat skäl. Det roligaste var att få träffa så många underbara människor, modeller och medarbetare och att tillsammans arbeta fram bilderna, säger Kristian och Marco.

Alla personer och miljöer är från Nyköping

Som vanligt är alla personer och miljöer på bilderna från Nyköping. I år är platserna Brandstationen, Hamnen, forsen vid Perioden och badplatserna Örstigsnäs och Kovik.

Men ger det verkligen någon effekt på inflyttningen?

– Ja, vi mäter effekten efter varje gång i tunnelbanan och kännedomen om Nyköping har ökat markant sedan 2005 då kampanjen startade. Varje år väljer cirka 3 000 personer att flytta hit. Många, även människor som söker jobb hos oss, säger att de fick upp ögonen för Nyköping just genom bilderna i tunnelbanan, säger Palaemona Mörner.

Alla bilder och mer info om Bo i Nyköping.

Frågor om kampanjen:

Palaemona Mörner
Kommunikationschef
Nyköpings kommun
Tfn 0155 24 83 89