Ung Företagsamhet

Vi på Nyköpings gymnasium samarbetar sedan flera år tillbaka med Ung Företagsamhet, UF, som är en ideell organisation som arbetar för att få unga människor att bli mer företagsamma. Många elever på Nyköpings gymnasium har genom UF utvecklat sin kreativitet och sitt entreprenörskap.

Entreprenörskap i skolan handlar både om pedagogiken i klassrummet och om konkret kunskap om eget företagande. Elevers nyfikenhet, initiativförmåga och självförtroende får utvecklas.

Vi satsar på att ge dig möjlighet att starta eget företag. Du får arbeta med att ta fram affärsidéer och affärsplaner från grunden samt utveckla och skapa din produkt eller tjänst.

Läs gärna mer om hur arbetsprocessen och utvecklingen av en produkt kan gå till i denna artikel i Sörmlandsbygden, 23 januari 2017.

UF-mässa 2021

På grund av pandemin arrangerades ingen UF-mässa 2021, istället anordnades E-week 15-19 mars. Det är ett digital evenemang med entreprenörskap och e-handel i fokus. Mässans höjdpunkt brukar vara finalen i UF-tävlingarna, som i år istället livesändes
Mer information om evenemanget hittar du här.

Mässmontrarna har bytt skepnad och redan nu finns det en digital marknadsföringsplattform där du hittar alla UF-företag i Sverige. I den digitala shoppinggallerian kan du givetvis besöka Nyköpings gymnasiums UF-företag för att titta i deras digitala skyltfönster och e-handla deras produkter och tjänster.
Klicka här så hittar du alla UF-företag i Sörmland som finns i gallerian

UF Mässa och marknad 2022

Tävlingsdagen för "Entreprenörskap på riktigt" 2022, gick av stapeln den 31 mars, där alla finalister i varje tävlingskategori fick träffa juryn för en intervju. Därefter utsågs vinnarna i en prisceremoni för varje tävlingskategori, samt den mest prestigefyllda kategorin, Årets UF-företag.

Vi på Nyköpings gymnasium fick störst framgångar i kategorin Årets hantverkare med två UF-företag på första samt andra plats:

• Vinnare: Bulbus UF, Nyköpings gymnasium, Nyköping
  • 2a plats: Lagium UF, Nyköpings gymnasium, Nyköping

Stort grattis till alla UF-företag från Nyköpings gymnasium som var med i årets upplaga av eventet!

Marknadsdag tisdag 26 april 2022 på Stora Torget, Nyköping

UF-företag från alla gymnasieskolor i Nyköping ställer ut och är redo att möta nyfikna besökare och sälja sina produkter och tjänster under en hel dag på Stora torget.

Marknaden är öppen mellan klockan 11:00-18:00 - så kom och möt Nyköpings vassaste unga entreprenörer och shoppa loss!

Företagspitchen 2022

Doys från Nyköpings Gymnasium vann regiontävlingen och representerar Sörmland i nästa deltävling som äger rum i Stockholm den 6 december.

UF-företag på Teknikprogrammet

På Teknikprogrammets programsida kan du läsa mer om eleverna bakom flera olika framgångsrika UF-företag genom åren

Många framgångsrika UF-företag

UF-företag från Nyköpings gymnasium har genom åren varit framgångsrika på mässor såväl regionalt och nationellt som internationellt. Elevernas affärsidéer har varit av många olika slag. Här är några exempel:

• Armband
  • Mobiltillbehör
  • Återvunna ljus
  • Egendesignad T-shirt
  • Idrottsevenemang
  • Byggtjänster
  • Inredningsdetaljer av lastpallar
  • Måleritjänster