Ergonomisk penna vann innovationspris på UF-mässan

Pipit Design UF från Nyköpings gymnasium vann tredjepris under årets regionala UF-mässa den 17 mars. Företaget vann priset i kategorin Årets Innovation för sin nyskapande produktutveckling.

Den regionala UF-mässan, Entreprenörskap på riktigt 2018, är avslutad för i år. Under mässan avgjordes tävlingar i olika kategorier inom Ung Företagsamhet (UF) i Sörmland. Bland pristagarna finns UF-företaget Pipit Design UF, som grundades av Egil Forsberg och David Larsson. De studerar på Teknikprogrammet med inriktning design -och produktutveckling på Nyköpings gymnasium, och driver just nu företaget tillsammans med Fabian Eide.

Pipit Design tog hem bronset i kategorin Årets Innovation för arbetet med sin ergonomiska penna. Just det innovativa arbetet har tagit mycket tid och kraft, med en produktutveckling som pågick över ett år. Priset ger en tryggande bekräftelse på att Pipit Designs affärsidé och produkt är att räkna med på marknaden inom en snar framtid.

- Det är jättekul att vinna det här priset, säger Egil Forsberg. Mässan har i övrigt varit rätt intensiv för vår del, så det var extra härligt att avsluta den med ett pris!


Egil Forsberg visar Pipit Pen för en besökare på mässan.

En penna som kan väcka liv i handskriften

Produktidén började ta form ur funderingar kring varför pennor sett mer eller mindre likadana ut genom alla år, och inte anpassats efter handen. Egil och David ville se en penna som är både så bekväm och ergonomisk att den kan väcka liv i handskriften igen. 

Pipit Design har utvecklat en smart, estetisk bläckpenna med ergonomiska egenskaper utformad för barn, under namnet Pipit Pen. Grundtanken med pennan är att underlätta för barn i fem till tioårsåldern att lära sig korrekt pennfattning och samtidigt motverka eventuella skrivbesvär, exempelvis kramp i handen. Namnet Pipit Pen kommer från det engelska ordet för piplärka, som anspelar på den fågelinspirerade designen.


Pipit Pen - pennan som passar, finns i flera inspirerande färger.

Satsar på försäljning

Nu vill företaget satsa på att få ut pennan på marknaden, till en början genom direktbeställningar samt lokal försäljning i samarbete med butiker i Nyköping. Det finns även tankar på att skapa en reklamfilm för att sprida företagets namn och produkt.

- Drömmen vore förstås att vi kunde tjäna ihop till formverktyget som krävs för en massproduktion, vilket skulle innebära att vi kan jobba vidare med företagandet direkt efter gymnasiet. Det är vi väldigt sugna på, säger Egil.

Vill du veta mer om företaget eller beställa produkter?
Kontakta Egil och David på mail, pipitdesignse@gmail.com

Läs gärna mer om UF-verksamheten på Nyköpings gymnasium.

Om regionala UF-mässan Sörmland

UF-mässan anordnas årligen för elever som startat UF-företag. Syftet med mässna är att ge eleverna möjlighet att sälja sina produkter, träffa personer från näringslivet samt få feedback av en jury. Mässan är även ett bra tillfälle för olika arbetsgivare att se hur unga entreprenörer växer fram och skapar framtidens arbetskraft. Årets mässa gick av staplen i Katrineholm.

Övriga pristagare i kategorin Årets Innovation är Vedco UF, Grillska gymnasiet (1:a plats) och ReBar UF, S:t Eskils gymnasium (2:a plats), Eskilstuna.

Dela med dig
Skriv ut
Uppdaterad: 2018-03-26
Sidansvarig: Annika Broman