Fritid och aktiviteter

Här kan du läsa om vad du kan göra på din fritid om du har en funktionsförutsättning.

Du som behöver extra stöd att ta dig till olika aktiviteter kan ansöka om en ledsagare  ansökan gör du hos kommunens handläggare.

Ett annat alternativ för dig som vill variera ditt stöd på aktiviteter är Kompiskortet, ansök genom att fylla i webbformuläret.

 

Allsång i hamnen

sjunga tillsammans

I sommar blir det återigen allsång i hamnen tillsammans med Bengan och Matroserna.

Plats: Café Aktersnurran, hamnen.
Tid: 25/6, 2/7, 9/7. Klockan 18.30-20.00.
Kostnad: Kostnadsfritt.

Bada och simma

simma

På Hjortensbergsbadet finns handikappsimning. För att vara med och simma måste du vara medlem i SSH, simsällskapet för handikappade.
Plats: Hjortensbergbadet Nyköping
Tid: Återkommer till hösten!
Kontakt: Anita Johansson 070-245 26 08.
Målgrupp: Alla åldrar

Bibliotek och böcker

biblioteket kan du låna lättlästa böcker, tidningar, musik och film. Där finns också ljudböcker och Daisy talböcker.

Det finns böcker med stor stil och DVD-filmer för personer med hörselnedsättning.

Du kan också låna böcker av bokbussen.
Målgrupp: Alla åldrar

Bingo

bingo

FUB ordnar bingo. Du vinner varje gång du spelar!

Plats: Handikappalliansen, Repslagaregatan 43 A.
Tid: Söndagar mellan 15.00-17.15. Sommaruppehåll till och med 5/8.
Pris: 25 kronor. Fika ingår.
Målgrupp: Alla åldrar

Bowling

bowling

Vill du spela bowling finns Bowlingsällskapet NBS som tränar och tävlar tillsammans.

Plats: Rosvalla
Tid: Torsdagar, 18.00 - 19.00. September till maj.
Pris: 250 kronor i månaden.
Kontakt: Inger Gustavsson, 0705-284441.

Daglediga

hemma

Är du pensionär eller dagledig? Svenska kyrkan erbjuder bland annat gemenskapsträffar, gudstjänster och ungdomsgrupper.

Mer information:
Svenska Kyrkans webbplats 
Oppebykyrkans webbplats
Målgrupp:
Alla åldrar

Dansträning på Hälsomagasinet

svettas motionsgymnastik

Kom och dansa olika dansformer på Hälsomagasinet. Alla som anmäler sig får även gratis träning under hela perioden på Hälsomagasinet i Hamnen.

Plats: Hälsomagasinet, Hamnen. Östra Längdgatan 1.
Tid: Varje torsdag mellan 8/3-31/5, med undantag för 10/5 då det inte är någon dans. 18.00-18.45.
Kostnad: 1300 kronor, betala kontant eller med faktura. Vi bjuder på frukt första gången och en liten välkomstpresent.
Kontakt och anmälan: johan.wallin@nykoping.se eller på 0155-45 77 54. Vid förhinder ringer du till Hälsomagasinet på 0155-28 52 00.
Målgrupp: Från 15 år, du behöver dock ha fyllt 18 år för att kunna nyttja gymverksamheten.

Dans med FUB
dansa

Till Lars Erikssons orkester blir det FUB-dans! Det finns lotter, kakor, korv med mera till försäljning.

När: lördagen 26/5, 14.00 - 17.00
Plats: Hjorten, Träffen, Nyköping.
Pris: 100 kronor för medlemmar, 130 för icke medlemmar. Ledsagare betalar och får kvittp, lämna gärna fakturaadress samt NK-nummer.
Anmälan: Ingen anmälan

FUBs Midsommarfest
dansa midsommar

Gemensam midsommarfest på midsommarafton!
Du tar med eget fika, ta gärna med blommor och grönt till stången.

När: 22/6, 13.00 - 17.00.
Plats: Frisksportartorpet, Nyköping.
Pris: Kostnadsfritt!
Anmälan: Ingen anmälan behövs.

Hundcirkel
hund

 

Nu kommer kursen för dig som vill lära dig mer om hundar, hur du samarbetar och umgås med hundar. Det finns 6 platser i kursen.

Tid: Torsdagar (10/5-14/6), 6 tillfällen. 18.30 - 20.00.
Plats: Brukshundsklubbens klubbstuga, Nyköping.
Pris: 560 kronor, du får inbetalningsuppgifter när du anmäler dig. Du är även medlem och försäkrad i kursen efter betalning.
Kontakt om kursen och/eller besök: Linda 076-341 57 71
Anmälan och information: johan.wallin@nykoping.se eller på telefon 0155-45 77 54.

Mitt val - cirkel inför höstens val
debattrösta

Välkommen till cirkeln Mitt Val! Vill du lära dig mer om hur du kan vara med och bestämma? Då är den här studiecirkeln något för dig!

Här får du veta hur det går till att rösta i vallokalen.

När: Start onsdagen 30/5 18.45-21.00, måndag 4/6 18.45-21.00. Cirkeln fortsätter sedan i augusti.
Kostnad: Gratis!
Var: Östra storgatan 36C, Studieförbundet Vuxenskolans lokaler.
Anmälan och frågor: Senast 23/5 till Eva Gagnö. 0720-710 990 eller mejla till eva.gagno@sv.se

Prosit  Filmklubben

film

Fyra söndagar visas gratis film på Koordinaten i Oxelösund. Snacks och dryck finns till försäljning. Filmer som visar under våren: Bolt, Spark, Norm of the North, Storkarna och Ozzy.

Plats: Eventsalen, Koordinaten i Oxelösund
Tid: 16/9, 14/10, 11/11, 9/12.
Målgrupp: Alla åldrar

FUNKIZKÖREN - Schlageryra

kör

Kören för dig som älskar att sjunga och gärna gör det tillsammans med andra.

Plats: Mariebergsgården, flygelsalen
Tid:
Pris: 1490 kronor/termin (inklusive moms)
Kontakt: Anmälan görs till christineankarsward@hotmail.com  
eller på 070-496 65 11.
Målgrupp: Ungdomar och vuxna

Fotboll

fotboll

Med Hargs BK Kickers kan du som gillar fotboll både spela och träna.

Plats: Krikonbacken under sommarhalvåret och Oppebyskolan under vinterhalvåret.
Tid: Tisdagar och torsdagar klockan 17.30. Utomhusträningen på Krikonbacken startade 2/5.
Pris: Endast medlemsavgift.
Kontakt: Anders Wallin 0155-28 86 07
Hargs BK:s hemsida
Målgrupp: Från 14 år.

FUB Nyköping - Klubb Trivsam

tillsammans

FUB Nyköping har olika verksamheter för personer med utvecklingsstörning och deras anhöriga.

Vill du vara med ring till Malin 073-993 09 36 eller Kerstin 070-419 36 16.

Plats: Handikappalliansen Repslagaregatan 43 A
Tid: 18.00 - 20.00. Startar igen 9/1-2018.
Pris: 50 kronor/tillfället.
Kontakt: Malin 073-993 09 36 eller Kerstin 070-419 36 16.
Läs mer på FUB:s hemsida.
Målgrupp: Från 16 år.

Innebandy

innebandy

Spela innebandy med FBC.

Plats: Gripenskolans gymnastiksal
Tid: kvällstid 1-2 gånger i veckan
Kontakt: Tommy Käller, 070- 454 75 10 FBCs webbplats

Körsång

kör

I kören Glädjen är alla som vill sjunga välkomna.

Plats: Mariagården (Svenska kyrkan), se karta
Tid: Torsdagar klockan 17.30-19.30
Kontakt: Anne Svanhed Åhlin 0155-751 64 och Catrine Hylander 0155-751 65. Ring gärna innan du kommer.

Onsdagsklubben

tillsammans

Välkommen till onsdagsklubben! Tillsammans bestämmer vi vad vi ska göra.

Plats: Tullportsgatan 17 (FiA bild och datas lokaler)
Tid: Börjar igen 24/1-2018.
Kostnad:
Kontakt: Eva Gagnö, eva.gagno@sv.se anmälan görs till katarina.stenberg@sv.se eller på 010-199 23 35

Program finns på Onsdagsklubbens hemsida.

Studieförbundet Vuxenskolans webbplats

Ridning

rida

Sugen på att prova på ridning? Örstigsnäs & Stjärnholm finns ridgrupper för personer med funktionsförutsättningar. På Bullersta erbjuds Ponnyridskola, kontakta respektive ridskola för mer information.

Plats: Örstigsnäs ridskola
Tid: Onsdagar (ungdomsgrupp). Fler grupper kan startas.
Kontakt: Camilla Larm 070-750 67 98
Örstigsnäs ridskolas webbplats

Plats: Stjärnholms ryttarförening
Tid: 3 dagar i veckan. Måndagar för dig som är 18 år eller äldre, tisdagar en blandad grupp och onsdagar för Fritidsverksamheten.
Kontakt: 0155-22 31 49
Stjärnholms webbplats
http://www.stjarnholmsrf.se/

Teater

teater

Spela teater med Nyckelteatern i samarbete med Studieförbundet NBV.

Tid: Tisdagar klockan 18.00 - 20.00, började igen 9/1.
Plats: Bryggeriet
Pris: Medlemsavgift till Nyckelteatern 50 kronor/år och en cirkelkostnad
Kontakt: Anders Ericson telefon 070-435 98 73
E-post: nyckelteatern@hotmail.com

Nyckelteaterns webbplats
Målgrupp: Från 21 år (när du slutat gymnasiet)

Tjejgruppen
kvinna grupp

En tjejgrupp för dig som vill träffa andra tjejer. Här får du pröva på olika idrotter och en chans att sitta och prata tillsammans. Målet är att öppna ögonen för ökad hälsa och välmående, i längden hoppas vi på ett livslångt idrottande.

Tid:  Söndagar, 16.00 - 17.00. Startar 4/2-2018, varje söndag till och med 27/5.
Plats: Nyköpings Sporthall, Ringvägen 1.
Pris: Gratis!
Kontakt och anmälan: johan.wallin@nykoping.se eller på telefon 0155-45 77 54
IFK Nyköpings Tjejgrupps hemsida
Målgrupp: Tjejer från 12 år

Nyköpingsguiden

aktiviteter

I Nyköpingsguiden kan du läsa om fler aktiviteter i Nyköping.

För mer information:

fritid
johan.wallin@nykoping.se / 0155-45 77 54
Fritidskoordinator

 

Dela med dig
Skriv ut
Uppdaterad: 2018-05-22
Sidansvarig: Johan Wallin