Bo i Nyköping i Stockholms T-bana

Fram till 7 oktober visas höstens Bo i Nyköping-kampanj i Stockholms tunnelbana, vid E4, på Facebook och Instagram. Syftet är att locka inflyttare.

Fotografen David Magnusson låter en ungdomskänsla svepa genom årets Bo i Nyköping-bilder. Alla modeller är i åldrarna 14-19 år och bor eller verkar i Nyköping. Platserna ni ser på bilderna är Kovik och Örstigsnäs badplats.

- Jag vill skapa bilder som kommunicerar något djupare än ett första intryck. I uppdraget att fotografera Bo i Nyköping fanns utrymme att berätta en historia. Jag valde att utgå ifrån min fantasi om hur det är att bo i Nyköping som tonåring. Kampanjen vågar vara annorlunda i en kommersiell bildvärld eftersom den låter ett historieberättande komma in, säger David Magnusson.

David Magnussons fotografi rör sig mellan konsten och det redaktionella. Det prisbelönta konstprojektet "Purity" har visats på Fotografiska i Stockholm och runt om i världen. Han frilansar för uppdragsgivare som TIME Magazine, The New York Times och Svenska Dagbladet.

Tunnelbaneperrongen Hötorget.

Mohamed är en av ungdomarna och syns på en bild tillsammans med hundarna Doris och Texas, av rasen Rhodesian ridgeback.

- Jag är född här och har varit Nyköpingsbo i alla mina 17 år. Jag trivs, särskilt i Stenkulla där jag bor. Andra favoriter är att spela basket i hamnen eller fotboll på Rosvalla. När jag blir äldre vill jag kunna se tillbaka på mig själv som ung och minnas, därför ville jag vara med i kampanjen, säger Mohamed.

Tunnelbaneperrongen Tekniska högskolan.

Men ger det verkligen någon effekt på inflyttningen?

– Ja, vi mäter effekten efter varje gång i tunnelbanan och kännedomen om Nyköping har ökat markant sedan 2005 då kampanjen startade. Varje år väljer cirka 3 000 personer att flytta hit. Många, även människor som söker jobb hos oss, säger att de fick upp ögonen för Nyköping just genom bilderna i tunnelbanan, säger kommunikationschef Palaemona Mörner.

Bo + Jobba i Nyköping

Sedan våren 2017 går den digitala kampanjen Jobba i Nyköping parallellt med Bo-kampanjen. Jobba... utgår från kännedomen om Nyköping som bilderna i T-banan skapat.

Syftet med kampanjen, som beställs av HR är att locka medarbetare till bristyrken inom kommunen. Den visas på aftonbladet.se i mobilen, på LinkedIn, Facebook och Instagram.

Sedan kampanjerna började har besöken på kommunens Jobba-sidor ökat markant, från 98 000 till 108 000 besökare på ett år. Även antalet ansökningar har ökat med 1300 st. sedan våren 2017.

Frågor om kampanjen:

Palaemona Mörner
Kommunikationschef
Nyköpings kommun
Tfn 0155 24 83 89

Dela med dig
Skriv ut
Uppdaterad: 2018-09-24
Sidansvarig: Anna Malm