Gästabudsåret 2017
Nu firar vi Gästabudsåret 2017 - Se allt som händer på www.gastabudsaret2017.se

Kommun & politik

I Sverige finns det 290 kommuner.
Nyköping är en av kommunerna.

Sverige är en demokrati.
Det betyder att folket väljer
vilka som ska bestämma och styra Sverige.

Vart fjärde år är det val i Sverige.
Då får du som är över 18 år 
vara med och rösta på vilka som ska bestämma.

Det finns olika politiska 
partier att rösta på.

Ett parti är människor
som tycker samma sak.
De vill arbeta tillsammans
för att förbättra saker.

Människorna som arbetar i partier
kallas för politiker.

I Nyköping är det politikerna i 
kommunfullmäktige som bestämmer.

Dela med dig
Skriv ut
Uppdaterad: 2014-09-08
Sidansvarig: Anna Malm