Gästabudsåret 2017
Nu firar vi Gästabudsåret 2017 - Se allt som händer på www.gastabudsaret2017.se

Pris för kampanjen Bo i Nyköping

Nyköping vinner tävlingen Årets Platsvarumärke.

Nyköpings kommun fick torsdag 16 maj ta emot 1:a priset i tävlingen Årets Platsvarumärke (Placebrander of the Year). Nyköping får enligt juryns motivering priset: "För sitt långsiktiga, konsekventa och målgruppsfokuserade arbete med att attrahera fler invånare till Nyköping, ett arbete som har gett bevisade effekter."
 
Bidrag från hela landet hade kommit in till tävlingen och Nyköping var en av de nominerade i konkurrens med Luleå kommun, Örebro och Norrbotten. Juryn bestående av Olle Wästberg, Charlotta Mellander, Maria Ziv, Julian Stubbs och Lisa Lindström lyfte fram att Nyköping arbetat konsekvent, långsiktigt och kunnat visa på tydliga resultat med kampanjen ”Bo i Nyköping”.
 
- Vi är naturligtvis väldigt hedrade över utmärkelsen, säger kommunikationschef Palaemona Mörner. Att juryn poängterade vår uthållighet var extra roligt eftersom vi vet att det är det långsiktiga arbetet som ger resultat. Eller som juryns ordförande, Olle Wästberg uttryckte det: Fyrverkerier lyser upp ett kort ögonblick, men sen blir det alldeles svart igen.
Varje vår och höst sedan 2005 har Nyköping annonserat i Stockholms T-bana med syfte att inspirera barnfamiljer att flytta hit.

Placebrander of the Year menar att långsiktigheten och det konsekventa uttrycket har förändrat bilden av Nyköping på ett avgörande sätt. Effekten syns tydligt i statistiken: 2012 nådde nettoinflyttningen 440 personer, långt över rikssnittet för en kommun av Nyköpings storlek.

Priset Placebrander of the Year premierar insatser inom platsmarknadsföring som innebär att stärka platsens varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar.

- Att bygga ett platsvarumärke är en långsiktig process. Jag är glad att vi kunnat hålla en stringens i kampanjen under så många år. Alla personer och miljöer på bilderna kommer från eller har en stark anknytning till Nyköping. Vi bjuder in till rundturer och många kommunmedarbetare är involverade, det gör att vi har ett genuint erbjudande, säger Palaemona Mörner.

Priset tilldelas också varumärkesbyrån Brandreality som jobbat med Nyköping och kampanjen i flera år.

Juryn i tävlingen
Placebrander of the Year leds av Olle Wästberg, f generalkonsul i New York och chef för Svenska Institutet. I juryn sitter också Maria Ziv, fd marknadschef för Visit Sweden, Julian Stubbs, grafisk designer och skapare av varumärket Stockholm – Capital of Scandinavia, Charlotta Mellander, professor vid Högskolan i Jönköping och medarbetare till Richard Florida samt Lisa Lindström, VD för designbyrån Doberman.

Detta är platsmarknadsföring:
Som i all marknadsföring handlar det om att bygga relationer med människor, skapa känslor och få målgruppen att agera. I platsmarknadsförarens fall är agerandet att flytta till, besöka, förlägga evenemang eller etablera företag på vår plats. Ett agerande som skapar tillväxt och som i sin tur är en nödvändighet för att samhället ska må bra och vi som lever på platsen ska ha viktiga servicefunktioner och ett bra utbud omkring oss.

Dela med dig
Skriv ut
Uppdaterad: 2013-05-17
Sidansvarig: Lars-Göran Bergman