Naturvetare får fredspris

Nyköpings gymnasiums naturvetarklasser har fått pris för deras omfattande arbete med demokratifrågor och att hålla minnet av förintelsen vid liv. Priset kallas Skolornas fredspris och ger klasserna möjligheten att kunna åka till Polen för studiebesök på koncentrationslägren. Priset delades ut av Prins Carl Philip den 26 mars på Fryshuset i Stockholm.

Prisutdelning på Fryshuset i Stockholm 26 mars 2012

Prisutdelning på Fryshuset 26 mars. På bilden syns Emerich Roth, initiativtagare till Emerichfonden, Prins Carl Philip, Johanna Karlsson och Jennifer Sjölund, elever på Nyköpings gymnasium, Malin Mattsson Flennegård, lärare på Nyköpings gymnasium, Kerstin Blomberg, Emerichfonden,.

Under flera år har Nyköpings gymnasium arrangerat resor till Polen för att låta elever bevittna vad som hände där under andra världskriget kopplat till frågan om demokrati och värdegrund. Skolan har även fått besök av Sioma Zubicky och Benny Grünfelt, överlevande från förintelselägret Auschwitz. Den 13 mars i år kommer Benny Grünfelt att träffa elever på Nyköpings gymnasium och Borgmästarhagsskolans niondeklassare.
Eleverna på Naturvetenskapsprogrammet och Natur-Samhällsprogrammet har satt ihop ett material om människovärde och demokrati. Materialet riktar sig till lärare för att på ett enkelt sätt kunna arbeta med värdegrundsfrågor.

Frirummet – en plats för eftertanke

FrirummetFrirummet är ett resultat av ytterligare ett projektarbete som två elever genomförde under läsåret 09/10. Där finns skolans material som rör mänskliga rättigheter, folkmord, rasism och demokratifrågor. Här hålls lektioner i ämnen som historia, samhällskunskap och religion. Här kan man forska, se film, grupparbeta och ordna föreläsningar. Rummet syftar till att skapa eftertanke och att ge information. Det är tillgängligt för alla elever och lärare i kommunen som vill arbeta med värdegrundsfrågor.

Samtal med främlingsfientliga

Under förra året samtalade två elever från Nyköpings gymnasium med tre högstadieelever med klart uttalade främlingsfientliga åsikter. De höll till i Frirummet och målet var att visa de tre eleverna ett alternativ. Gymnasieeleverna har både berättat om sina erfarenheter av resorna till Polen och med utgångspunkt i vår samtid visat vad odemokratiska tankar och yttringar kan resultera i. Vid dessa samtal har också högstadieelevernas rektor funnits med.

Inititivtagare till arbetena kring demokrati, Polenresor och värdegrundsarbetet är bland annat läraren Malin Mattsson Flennegård. Fredspriset delas ut av Emerichfonden. 

Dela med dig
Skriv ut
Uppdaterad: 2012-03-28
Sidansvarig: Susanna Mörner